BRATISLAVA. Predseda BSK Pavol Frešo naďalej nesúhlasí s rozhodnutím NDS vypustiť kolektory z projektu rozširovania diaľnice D1 a výstavby križovatky Triblavina, informoval o tom na pondelkovej tlačovej konferencii. Tú zorganizoval, aby potvrdil, že k zmene stavby pred dokončením vydá BSK negatívne stanovisko. BSK s ministerstvom a NDS dodnes platnú zmluvu, ktorá hovorí o výstavbe šesťpruhu s kolektormi a zároveň trvá na tom, aby sa stavalo v súlade s územným plánom BSK.
Frešovi prekáža, že aj napriek tomu, že sa niekoľkých odborných diskusiách na pôde BSK zástupcovia ministerstva aj NDS vyjadrili, že kolektory sú zmysluplné, v zmene stavby pre dokončením sa nenachádza ani len zmienka o tom, že by ich vybudovali dodatočne.

Dodáva, že je nutné, aby sa všetky dotknuté inštitúcie posadili za jeden rokovací stôl a spoločne prijali riešenie, ktoré budú rešpektovať všetci. Pretože ako dnes povedal, nie je jasné ani len to, či vôbec existuje oficiálny dokument, ktorý by hovoril, že diaľnica sa bude stavať inak, ako bola pôvodne naprojektovaná.
Frešo pripomína, že práve vďaka iniciatíve diaľničiarov v roku 2009 župa menila svoj územný plán tak, aby kolektory, teda súbežné komunikácie po oboch stranách diaľnice boli jeho súčasťou. Vtedy ich NDS považovala za dobré riešenie. Ďalej informuje, že dodnes nikto nepožiadal o zmenu územného plánu kraja, zároveň však hovorí, že on sám by takúto zmenu nepodporil. "Bez kolektorov, rovnako ako bez rozšírenia starej seneckej sa o pár rokov v tomto regióne nebude dať žiť, oboje sa musí urobiť," povedal Frešo.
Starostovia by v otázke Triblaviny mali byť jednotní
Frešo spomenul, že na začiatku celého procesu starostovia dotknutého územia vystupovali jednodne a kolektory podporovali. Dnes tomu tak nie je. "Čo ma mrzí, že starostovia dotknutého územia nevystupujú jednotne. Mali by vystupovať ako jeden muž a v tomto duchu budem na nich vplývať, aby podporili kolektory."
Šéf odboru dopravy Ladislav Csáder pripomenul, že kolektory mali slúžiť v prvom rade ako obchádzkové komunikácie pri rozširovaní diaľnice. Lenže ak by ich aj NDS chcela postaviť dodatočne, je otázne ako najmä regionálne cesty v okolí Senca a Pezinka zvládnu nápor dopravy počas uzatvárania diaľnice.
Ministerstvo dopravy trvá na Triblavine bez kolektorov
O stanovisko sme požiadali aj ministerstvo dopravy, rozhodnutie stavať osempruh bez kolektorov považuje za jediné vhodné. Pre riešenie regionálnej dopravy je podľa nich najlepšou voľbou rozšírenie starej seneckej. Podľa našich informácií, sa však na tomto projekte doteraz veľa neurobilo.
"Ministerstvo dopravy už vydalo NDS pokyn, aby začala pracovať na rozšírení starej seneckej cesty. Zvolené riešenie považujeme pre ľudí v okolí Bratislavy za najefektívnejšie a opodstatnené z dopravných aj ekonomických dôvodov a hlavne aj najbezpečnejšie. Treba si uvedomiť, že jednosmerné kolektory tak ako boli kedysi navrhnuté nemajú odstavné pruhy a v prípade akejkoľvek nehody na kolektore by sa pravidelne opakovala situácia spred pár týždňov, kedy sa úplne zastavila doprava na diaľnici bez možnosti obchádzky nehody čo spôsobilo kolaps dopravy a polícia musela vodičov obracať do protismeru," informuje ministerstvo. Zároveň pripúšťa, že v budúcnosti by mohli kolektory dostavať, keďže pri križovatkách Blatné aj Triblavina bude dostatok miesta na ich dodatočnú výstavbu.
Rezort dopravy ďalej pripomína, že po vybudovaní celého obchvatu Bratislavy a všetkých plánovaných diaľničných križovatiek, bude územie okolo Bratislavy a aj okresy Senec a Pezinok obslúžené dostatočne.