Štvrtok, 17. august, 2017 | Meniny má Milica
Pridajte si svoje mesto

Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny

Toto nie je turistický manuál, ale realita na našich cestách.

Kolóny na diaľnici D1.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

SENEC,PEZINOK. Vážna nehoda na diaľnici je problém asi všade na svete, všade na svete sa problémom snažia predchádzať alebo ich aspoň zmierniť. Nie v okolí Bratislavy, u nás si vytvárame nové.

Dnes už všetci vieme, že ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť nechcú ustúpiť a diaľnicu rozšíria bez kolektorov. Kolektory sú tie cesty, ktoré keby boli, tak by po nehode zabezpečili odklon dopravy a na diaľnici a v priľahlom okolí ďalších dvoch okresov by nezostali trčať stovky vysmädnutých a teplom vyčerpaných ľudí.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Logistika bez logiky?

Uzavretie diaľnice spôsobilo kolaps dopravy v okresoch Pezinok a Senec a samozrejme aj vo veľkej časti Bratislavy. Množstvo ďalších ľudí si svoju cestu rozmyslelo a svoj pobyt v práci, či v meste si na niekoľko hodín nedobrovoľne predĺžili.

Daň za "bratislavskú prosperitu?"

Asi je to daň za to, že žijeme v najbohatšom regióne Slovenska, že blízkosť letiska a hraníc priťahuje investorov so zámermi stavať ďalšie skladové haly, ktorých tu máme celé hektáre a stále nestačia. Ale ak to takto pôjde ďalej, tak podobné kolóny ako vo štvrtok nebudú výnimočnou situáciou.

Aktivisti z OZ Triblavina na brífingu v piatok predpoludním pripomenuli, že štvrtkovým kolónam mohli zabrániť práve kolektory. "Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku Triblavina, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche," skonštatoval Mrva pre TASR.

Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody a zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice. Ministerstvo dopravy podľa nej však ignoruje potreby občanov a situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska. Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. "Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky," skonštatovala.

Viac bývania, viac práce, len cesty nie

Dodávame, že logistické parky sa budú napájať priamo na starú seneckú, už dnes je povolená nová križovatka pre pripravovaný logistický park, ktorá opäť len spomalí dopravu na ceste, ktorá už dnes kapacitne prestáva stačiť. Veď po tom, ako polícia začala odkláňať dopravu na starú seneckú, okamžite sa začali tvoriť zápchy aj tu, a nielen tu. Teraz si predstavme, ako to bude vyzerať, keď investori naplnia svoje plány, zároveň stále nebude rozšírená stará senecká a ak sa bude na rozširovaní diaľnice D1 a výstavbe križovatky s D4 pracovať takým tempom ako doteraz. Rozšírenie je ďaleko, čo nám potvrdila aj NDS. "Na rozšírenie Cesty I/61 Bratislava - Senec boli v 03/2017 z titulu zastaranej dokumentácie spracované súťažné podklady na jej aktualizáciu, nakoľko DÚR bola spracovaná v 2009," informovala Národná diaľničná.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Škody po nehode na diaľnici sa vyšplhali na 156-tisíc

Zo žiadosťou o vyjadrenie k starej seneckej sme sa obrátili aj na Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

"Podľa nášho názoru sa musí čo najskôr prikročiť k rekonštrukcii celej cesty na dvojpruhovú cestu I. triedy v obidvoch smeroch s pripájajúcimi pruhmi v miestach napájania vedľajších komunikácii. Upozorňujem však na to, že v takomto prípade by sa nenapájal každý park, každých 500 m, ale by sa vybudovaním cesty druhej, respektíve tretej triedy napojil na najbližšie už vybudované prípojné miesto. Totižto v súčasnom slovenskom trende / nie len pri starej Seneckej / napájať každú novú individuálnu bytovú výstavbu alebo priemyselný "parčík," čo najkratšie na najbližšiu nadradenú cestnú infraštruktúru pomocou nových križovatiek. Namiesto budovania nových ciest druhej a tretej triedy s napojením len na jestvujúce križovatky dopravu spomaľujeme," povedal Ondrej Matej z IDH.

Zhrnutie

V okresoch Pezinok a Senec rastú obytné zóny a priemyselné parky takmer geometrickým radom, čo nerastie sú cesty, ktoré majú územie obslúžiť. Jedna nehoda na diaľnici zabetónuje v nekonečných zápchach dva okresy a časť Bratislavy. Dodnes však kompetentní razia líniu, že to čo robia, vrátane tempa a koncepčného riešenia je úplne v poriadku.

Ešte v roku 2009 kolektory obhajovala aj NDS, viac vo videu.


  1. Za vraždu v Senci potrestaný nebude 56
  2. Cykloceste JuRaVA pribudnú ďalšie kilometre 34
  3. Meteorológovia varujú pred horúčavami na západnom Slovensku 24
  4. V jazere v Ivanke sa utopil muž 19
  5. Slovensko sa rozlúčilo s Mariánom Vargom 10
  6. Nezvestní súrodenci zo Senca sa našli 10
  7. Začína púť k Madone Žitného ostrova 8
  8. Zatkli drogových dílerov a objasnili výbuch na Striebornom jazere z pred štyroch rokov 6
  9. V Chorvátskom Grobe horel bytový dom 3
  10. Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny 2

Najčítanejšie správy

Senec

Za vraždu v Senci potrestaný nebude

Ladislav Bališ je vinný v prípade vraždy v Senci, trest však nedostal.

Cykloceste JuRaVA pribudnú ďalšie kilometre

V utorok schválili pridelenie európskych fondov na výstavbu nového úseku.

Meteorológovia varujú pred horúčavami na západnom Slovensku

Na západnom Slovensku dnes teploty opäť vystúpia poriadne vysoko.

V jazere v Ivanke sa utopil muž

Druhého sa podarilo zachrániť.

Slovensko sa rozlúčilo s Mariánom Vargom

Marián Varga zomrel v stredu 9. augusta vo veku 70 rokov.

Blízke regióny

Dráma na Košovskej ceste: Výtržníci brutálne zbili muža a zapálili kanceláriu

Nepodarilo sa im kradnúť. Vyrušil ich zamestnanec, ten však doplatil na brutalitu útočníkov.

Polícia pátra po Michalovi z Prievidze

Okresné riaditeľstvo policajného zboru v Prievidzi prosí obyvateľov o pomoc pri hľadaní nezvestnej osoby.

Na zápas tretej ligy nastúpil päťdesiatnik. Nemám problém chytať ani proti Slovanu, odkazuje

Žena mu dohovárala, aby s chytaním prestal, vraj je už na smiech. Anton Kováčik sa však cíti výborne a futbalu sa vzdať nechystá.

V okrese Prievidza sa zbiehajú policajti. Vieme, kedy budú na vodičov číhať

Dopravná polícia sa zameria na porušovanie pravidiel cestnej premávky, ktoré sú za hlavnými príčinami dopravných nehôd.

Rušeň sa zrazil s kamiónom, šofér z Turecka nerešpektoval STOP-ku +foto

Nehoda sa stala ešte včera popoludní na železničnom priecestí v Dunajskej Strede. O nehode už informovali aj policajti.

Všetky správy

Plavčan vo štvrtok skončí, Danko chce štyri dni na premýšľanie (minúta po minúte)

Predseda SNS hovorí o potrebe obnoviť dôveru v koalícii.

Štyri vety, ktorými Fico odôvodnil koniec Plavčana. Hodia sa aj na Kaliňáka

Pokyn na výmenu ministra školstva z SNS Petra Plavčana zdôvodnil premiér Robert Fico aj bojom proti netransparentnému správaniu sa.

Reportér Týždňa Magušin: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Redaktor Týždňa Michal Magušin sa so šéfom SNS Andrejom Dankom rozprával vo chvíli, keď sa dozvedel o pokyne na odvolanie ministra školstva Petra Plavčana (nominant SNS).

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa prehrabávali v úlomkoch Dankovho poníženia, aby zistili, čo presne povedal.

Kam vyraziť