Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto

Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny

Toto nie je turistický manuál, ale realita na našich cestách.

Kolóny na diaľnici D1.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

SENEC,PEZINOK. Vážna nehoda na diaľnici je problém asi všade na svete, všade na svete sa problémom snažia predchádzať alebo ich aspoň zmierniť. Nie v okolí Bratislavy, u nás si vytvárame nové.

Dnes už všetci vieme, že ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť nechcú ustúpiť a diaľnicu rozšíria bez kolektorov. Kolektory sú tie cesty, ktoré keby boli, tak by po nehode zabezpečili odklon dopravy a na diaľnici a v priľahlom okolí ďalších dvoch okresov by nezostali trčať stovky vysmädnutých a teplom vyčerpaných ľudí.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Logistika bez logiky?

Uzavretie diaľnice spôsobilo kolaps dopravy v okresoch Pezinok a Senec a samozrejme aj vo veľkej časti Bratislavy. Množstvo ďalších ľudí si svoju cestu rozmyslelo a svoj pobyt v práci, či v meste si na niekoľko hodín nedobrovoľne predĺžili.

Daň za "bratislavskú prosperitu?"

Asi je to daň za to, že žijeme v najbohatšom regióne Slovenska, že blízkosť letiska a hraníc priťahuje investorov so zámermi stavať ďalšie skladové haly, ktorých tu máme celé hektáre a stále nestačia. Ale ak to takto pôjde ďalej, tak podobné kolóny ako vo štvrtok nebudú výnimočnou situáciou.

Aktivisti z OZ Triblavina na brífingu v piatok predpoludním pripomenuli, že štvrtkovým kolónam mohli zabrániť práve kolektory. "Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku Triblavina, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche," skonštatoval Mrva pre TASR.

Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody a zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice. Ministerstvo dopravy podľa nej však ignoruje potreby občanov a situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska. Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. "Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky," skonštatovala.

Viac bývania, viac práce, len cesty nie

Dodávame, že logistické parky sa budú napájať priamo na starú seneckú, už dnes je povolená nová križovatka pre pripravovaný logistický park, ktorá opäť len spomalí dopravu na ceste, ktorá už dnes kapacitne prestáva stačiť. Veď po tom, ako polícia začala odkláňať dopravu na starú seneckú, okamžite sa začali tvoriť zápchy aj tu, a nielen tu. Teraz si predstavme, ako to bude vyzerať, keď investori naplnia svoje plány, zároveň stále nebude rozšírená stará senecká a ak sa bude na rozširovaní diaľnice D1 a výstavbe križovatky s D4 pracovať takým tempom ako doteraz. Rozšírenie je ďaleko, čo nám potvrdila aj NDS. "Na rozšírenie Cesty I/61 Bratislava - Senec boli v 03/2017 z titulu zastaranej dokumentácie spracované súťažné podklady na jej aktualizáciu, nakoľko DÚR bola spracovaná v 2009," informovala Národná diaľničná.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Škody po nehode na diaľnici sa vyšplhali na 156-tisíc

Zo žiadosťou o vyjadrenie k starej seneckej sme sa obrátili aj na Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

"Podľa nášho názoru sa musí čo najskôr prikročiť k rekonštrukcii celej cesty na dvojpruhovú cestu I. triedy v obidvoch smeroch s pripájajúcimi pruhmi v miestach napájania vedľajších komunikácii. Upozorňujem však na to, že v takomto prípade by sa nenapájal každý park, každých 500 m, ale by sa vybudovaním cesty druhej, respektíve tretej triedy napojil na najbližšie už vybudované prípojné miesto. Totižto v súčasnom slovenskom trende / nie len pri starej Seneckej / napájať každú novú individuálnu bytovú výstavbu alebo priemyselný "parčík," čo najkratšie na najbližšiu nadradenú cestnú infraštruktúru pomocou nových križovatiek. Namiesto budovania nových ciest druhej a tretej triedy s napojením len na jestvujúce križovatky dopravu spomaľujeme," povedal Ondrej Matej z IDH.

Zhrnutie

V okresoch Pezinok a Senec rastú obytné zóny a priemyselné parky takmer geometrickým radom, čo nerastie sú cesty, ktoré majú územie obslúžiť. Jedna nehoda na diaľnici zabetónuje v nekonečných zápchach dva okresy a časť Bratislavy. Dodnes však kompetentní razia líniu, že to čo robia, vrátane tempa a koncepčného riešenia je úplne v poriadku.

Ešte v roku 2009 kolektory obhajovala aj NDS, viac vo videu.

Ďalšie články z témy Diaľnice


  1. Top 7 turistických atrakcií v Senci a jeho okolí 19
  2. Čelná zrážka áut v Senci si vyžiadala troch zranených 16
  3. Developer sa zaujíma o výstavbu na Guláške 8
  4. Gymnázium Antona Bernoláka dostane onedlho novú fasádu 7
  5. Mladí seneckí basketbalisti sa stretli so srbskými trénermi svetového kalibru 5
  6. Vedenie základnej školy na Mlynskej v Senci vidí za kritikou kampaň 4
  7. Diaľnica D1 bola pri Senci uzatvorená pre smrteľnú nehodu 4
  8. Samosprávy bojujú za rozšírenie starej Seneckej cesty 3
  9. Kaštieľ v Malinove má novú strechu, stála viac ako štvrť milióna eur 2
  10. Ľadové medvede prišli tento rok aj s bohatým kultúrnym programom 1

Najčítanejšie správy

Senec

Top 7 turistických atrakcií v Senci a jeho okolí

V seneckom okrese sa ukrýva mnoho zaujímavých miest a pamätihodností. Vybrali sme pre vás 7 z nich, na ktoré sa určite oplatí ísť pozrieť.

Čelná zrážka áut v Senci si vyžiadala troch zranených

Tri zranené osoby si vyžiadala čelná zrážka dvoch motorových vozidiel, ktorá bola ohlásená krátko po 13. hodine.

Developer sa zaujíma o výstavbu na Guláške

Poslanci mestského zastupiteľstva odklepli výstavbu v okolí Hlbokého jazera v Senci. Zo Senca zmizne posledná zeleň.

Gymnázium Antona Bernoláka dostane onedlho novú fasádu

Na gymnáziu Antona Bernoláka na Lichnerovej ulici v Senci sa už čoskoro skončí s prácami súvisiacimi so zateplením budovy.

Mladí seneckí basketbalisti sa stretli so srbskými trénermi svetového kalibru

Mladí seneckí basketbalisti klubu GABBO Senec a Gabko Senec mali tú česť stretnúť sa so srbskými trénermi, ktorí odchovali basketbalových velikánov. Ukázali im, ako prebieha tréning na špičkovej úrovni.

Blízke regióny

Poľadovica v Nitrianskom kraji ochromila dopravu na cestách

Uzavreli časť R1 pri Zlatých Moravciach.

Autobus narazil do plotu, ďalší mal kolíziu s osobným autom a kamiónom

Situácia na cestách je problematická, evidujú už viacero nehôd. Na Ustianskej ulici na Kopánke dostal šmyk autobus a narazil do plotu rodinného domu. Medzi Piešťanmi a Trebaticami je pre nehodu uzavretá cesta.

Vodič autobusu podcenil podmienky a spôsobil nehodu

Pre nehodu linkového autobusu, osobného auta a kamióna je od rána uzavretá cesta medzi Piešťanmi a Trebaticami.

Nehody uzavreli diaľnicu D1 za Novým Mestom nad Váhom

Husté sneženie skomplikovalo dopravu na diaľnici D1 za Novým Mestom nad Váhom v smere do Trenčína. Stalo sa tu viacero nehôd, policajti diaľnicu uzavreli.

Polícia pátra po dvoch mužoch z hornej Nitry

Prievidžan je obvinený z krádeže, muž z Handlovej zanedbal povinnú výživu.

Všetky správy

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

Stretol som desiatky satanom posadnutých ľudí, tvrdí exorcista

Exorcista môže pomôcť veriacemu človeku uniknúť pred problémami, ale nie ich vyriešiť, vraví psychiater Hunčík.

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.