Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny

Toto nie je turistický manuál, ale realita na našich cestách.

Kolóny na diaľnici D1.Kolóny na diaľnici D1. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

SENEC,PEZINOK. Vážna nehoda na diaľnici je problém asi všade na svete, všade na svete sa problémom snažia predchádzať alebo ich aspoň zmierniť. Nie v okolí Bratislavy, u nás si vytvárame nové.

Dnes už všetci vieme, že ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť nechcú ustúpiť a diaľnicu rozšíria bez kolektorov. Kolektory sú tie cesty, ktoré keby boli, tak by po nehode zabezpečili odklon dopravy a na diaľnici a v priľahlom okolí ďalších dvoch okresov by nezostali trčať stovky vysmädnutých a teplom vyčerpaných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Logistika bez logiky? Čítajte 

Uzavretie diaľnice spôsobilo kolaps dopravy v okresoch Pezinok a Senec a samozrejme aj vo veľkej časti Bratislavy. Množstvo ďalších ľudí si svoju cestu rozmyslelo a svoj pobyt v práci, či v meste si na niekoľko hodín nedobrovoľne predĺžili.

Daň za "bratislavskú prosperitu?"

Asi je to daň za to, že žijeme v najbohatšom regióne Slovenska, že blízkosť letiska a hraníc priťahuje investorov so zámermi stavať ďalšie skladové haly, ktorých tu máme celé hektáre a stále nestačia. Ale ak to takto pôjde ďalej, tak podobné kolóny ako vo štvrtok nebudú výnimočnou situáciou.

Aktivisti z OZ Triblavina na brífingu v piatok predpoludním pripomenuli, že štvrtkovým kolónam mohli zabrániť práve kolektory. "Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku Triblavina, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche," skonštatoval Mrva pre TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody a zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice. Ministerstvo dopravy podľa nej však ignoruje potreby občanov a situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska. Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. "Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky," skonštatovala.

Viac bývania, viac práce, len cesty nie

Dodávame, že logistické parky sa budú napájať priamo na starú seneckú, už dnes je povolená nová križovatka pre pripravovaný logistický park, ktorá opäť len spomalí dopravu na ceste, ktorá už dnes kapacitne prestáva stačiť. Veď po tom, ako polícia začala odkláňať dopravu na starú seneckú, okamžite sa začali tvoriť zápchy aj tu, a nielen tu. Teraz si predstavme, ako to bude vyzerať, keď investori naplnia svoje plány, zároveň stále nebude rozšírená stará senecká a ak sa bude na rozširovaní diaľnice D1 a výstavbe križovatky s D4 pracovať takým tempom ako doteraz. Rozšírenie je ďaleko, čo nám potvrdila aj NDS. "Na rozšírenie Cesty I/61 Bratislava - Senec boli v 03/2017 z titulu zastaranej dokumentácie spracované súťažné podklady na jej aktualizáciu, nakoľko DÚR bola spracovaná v 2009," informovala Národná diaľničná.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Škody po nehode na diaľnici sa vyšplhali na 156-tisíc Čítajte 

Zo žiadosťou o vyjadrenie k starej seneckej sme sa obrátili aj na Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

"Podľa nášho názoru sa musí čo najskôr prikročiť k rekonštrukcii celej cesty na dvojpruhovú cestu I. triedy v obidvoch smeroch s pripájajúcimi pruhmi v miestach napájania vedľajších komunikácii. Upozorňujem však na to, že v takomto prípade by sa nenapájal každý park, každých 500 m, ale by sa vybudovaním cesty druhej, respektíve tretej triedy napojil na najbližšie už vybudované prípojné miesto. Totižto v súčasnom slovenskom trende / nie len pri starej Seneckej / napájať každú novú individuálnu bytovú výstavbu alebo priemyselný "parčík," čo najkratšie na najbližšiu nadradenú cestnú infraštruktúru pomocou nových križovatiek. Namiesto budovania nových ciest druhej a tretej triedy s napojením len na jestvujúce križovatky dopravu spomaľujeme," povedal Ondrej Matej z IDH.

Zhrnutie

V okresoch Pezinok a Senec rastú obytné zóny a priemyselné parky takmer geometrickým radom, čo nerastie sú cesty, ktoré majú územie obslúžiť. Jedna nehoda na diaľnici zabetónuje v nekonečných zápchach dva okresy a časť Bratislavy. Dodnes však kompetentní razia líniu, že to čo robia, vrátane tempa a koncepčného riešenia je úplne v poriadku.

Ešte v roku 2009 kolektory obhajovala aj NDS, viac vo videu.

Diaľnice

Ilustračná fotografia.

Zosuv zabil minimálne jednu osobu, ďalšia je nezvestná.


TASR
Ilustračné foto.

Víťazom súťaže sa stala spoločnosť Kurta spol. s r. o., Banská Bystrica.


SITA 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Senec

          Komerčné články

          1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
          2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
          3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
          4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
          5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
          6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
          7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
          8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
          1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
          2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
          3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
          4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
          5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
          6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
          7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
          8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
          1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 153
          2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 338
          3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 003
          4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 136
          5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 984
          6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 230
          7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 496
          8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 173
          1. Milan Buno: Dejiny písali aj ženy, hoci na ne často zabúdame! | 7 knižných tipov
          2. Michael Achberger: Svadobná forma za 8 týždňov: krok za krokom k užšiemu pásu
          3. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (31.diel) - Železný pútnik
          4. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
          5. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
          6. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
          7. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
          8. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
          1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 113
          2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 17 655
          3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 580
          4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 666
          5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 057
          6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 628
          7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 408
          8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 249
          1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
          2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
          3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
          4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
          5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
          6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
          7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
          8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu