Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Ako prejsť 20 kilometrov za tri hodiny

Toto nie je turistický manuál, ale realita na našich cestách.

Kolóny na diaľnici D1.Kolóny na diaľnici D1. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

SENEC,PEZINOK. Vážna nehoda na diaľnici je problém asi všade na svete, všade na svete sa problémom snažia predchádzať alebo ich aspoň zmierniť. Nie v okolí Bratislavy, u nás si vytvárame nové.

Dnes už všetci vieme, že ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť nechcú ustúpiť a diaľnicu rozšíria bez kolektorov. Kolektory sú tie cesty, ktoré keby boli, tak by po nehode zabezpečili odklon dopravy a na diaľnici a v priľahlom okolí ďalších dvoch okresov by nezostali trčať stovky vysmädnutých a teplom vyčerpaných ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Logistika bez logiky? Čítajte 

Uzavretie diaľnice spôsobilo kolaps dopravy v okresoch Pezinok a Senec a samozrejme aj vo veľkej časti Bratislavy. Množstvo ďalších ľudí si svoju cestu rozmyslelo a svoj pobyt v práci, či v meste si na niekoľko hodín nedobrovoľne predĺžili.

Daň za "bratislavskú prosperitu?"

Asi je to daň za to, že žijeme v najbohatšom regióne Slovenska, že blízkosť letiska a hraníc priťahuje investorov so zámermi stavať ďalšie skladové haly, ktorých tu máme celé hektáre a stále nestačia. Ale ak to takto pôjde ďalej, tak podobné kolóny ako vo štvrtok nebudú výnimočnou situáciou.

Aktivisti z OZ Triblavina na brífingu v piatok predpoludním pripomenuli, že štvrtkovým kolónam mohli zabrániť práve kolektory. "Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku Triblavina, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche," skonštatoval Mrva pre TASR.

Skryť Vypnúť reklamu

Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody a zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice. Ministerstvo dopravy podľa nej však ignoruje potreby občanov a situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska. Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. "Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky," skonštatovala.

Viac bývania, viac práce, len cesty nie

Dodávame, že logistické parky sa budú napájať priamo na starú seneckú, už dnes je povolená nová križovatka pre pripravovaný logistický park, ktorá opäť len spomalí dopravu na ceste, ktorá už dnes kapacitne prestáva stačiť. Veď po tom, ako polícia začala odkláňať dopravu na starú seneckú, okamžite sa začali tvoriť zápchy aj tu, a nielen tu. Teraz si predstavme, ako to bude vyzerať, keď investori naplnia svoje plány, zároveň stále nebude rozšírená stará senecká a ak sa bude na rozširovaní diaľnice D1 a výstavbe križovatky s D4 pracovať takým tempom ako doteraz. Rozšírenie je ďaleko, čo nám potvrdila aj NDS. "Na rozšírenie Cesty I/61 Bratislava - Senec boli v 03/2017 z titulu zastaranej dokumentácie spracované súťažné podklady na jej aktualizáciu, nakoľko DÚR bola spracovaná v 2009," informovala Národná diaľničná.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Škody po nehode na diaľnici sa vyšplhali na 156-tisíc Čítajte 

Zo žiadosťou o vyjadrenie k starej seneckej sme sa obrátili aj na Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

"Podľa nášho názoru sa musí čo najskôr prikročiť k rekonštrukcii celej cesty na dvojpruhovú cestu I. triedy v obidvoch smeroch s pripájajúcimi pruhmi v miestach napájania vedľajších komunikácii. Upozorňujem však na to, že v takomto prípade by sa nenapájal každý park, každých 500 m, ale by sa vybudovaním cesty druhej, respektíve tretej triedy napojil na najbližšie už vybudované prípojné miesto. Totižto v súčasnom slovenskom trende / nie len pri starej Seneckej / napájať každú novú individuálnu bytovú výstavbu alebo priemyselný "parčík," čo najkratšie na najbližšiu nadradenú cestnú infraštruktúru pomocou nových križovatiek. Namiesto budovania nových ciest druhej a tretej triedy s napojením len na jestvujúce križovatky dopravu spomaľujeme," povedal Ondrej Matej z IDH.

Zhrnutie

V okresoch Pezinok a Senec rastú obytné zóny a priemyselné parky takmer geometrickým radom, čo nerastie sú cesty, ktoré majú územie obslúžiť. Jedna nehoda na diaľnici zabetónuje v nekonečných zápchach dva okresy a časť Bratislavy. Dodnes však kompetentní razia líniu, že to čo robia, vrátane tempa a koncepčného riešenia je úplne v poriadku.

Ešte v roku 2009 kolektory obhajovala aj NDS, viac vo videu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  3. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Aká je pravda o francúzskych autách?
  6. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  7. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  8. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  10. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  1. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  2. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  3. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  4. Aká je pravda o francúzskych autách?
  5. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  6. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  7. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  8. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  9. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 348
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 552
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 347
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 750
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 228
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 725
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 436
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 651
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 380
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 407
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

V špeciálnom pravidelnom piatkovom vydaní prinášame rubriku Hobby-šport. V dnešnej časti sme sa spolu so športovým obchodom Intersport zamerali na tému detské odrážadlá.

14. máj

Ponuku môžete využiť aj vtedy, ak v súčasnosti máte aktívne predplatné - nové predplatné vám začne platiť automaticky po skončení vášho súčasného.

23. apr
Ilustračné foto.

Výstraha potrvá až do piatkového obeda.

13. máj
Exkluzívnym hosťom v relácii MYšportujeme bude Samuel Slovák, asistent trénera slovenskej futbalovej reprezentácie

Opýtali sme aj to, prečo sa nám darí vyhrať nad Ruskom, ale nedokážeme vyhrať nad Cyprom či Maltou.

13. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Stokilovú šelmu zazrela aj lesníkova manželka. Bola len dvesto metrov od okraja dediny.

9 h

Takéto fungovanie má iba jeden smer, hovorí po vypadnutí do druhej ligy kapitán FC.

15. máj

Plamene zachvátili drevenicu s prístavbou.

14 h

Záchranárov na miesto nešťastia spustil vrtuľník lanovou technikou.

15. máj

Už ste čítali?