Pondelok, 23. október, 2017 | Meniny má Alojzia
Pridajte si svoje mesto

K Triblavine sa vyjadril aj Palčák

Názory na rozšírenie diaľnice sa množia a každý je iný, nájsť kompromis tak môže byť ešte ťažšie.

ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA(Zdroj: TASR)

BERNOLÁKOVO. Od kedy NDS predstavila nové riešenie rozšírenia diaľnice D1 ho stihli skritizovať aktivisti, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) a vyjadril sa aj Výskumný ústav dopravný. Len NDS a ministerstvo sú od vtedy ticho, aj keď práve na ich adresu smerujú výzvy z viacerých strán, aby vysvetlili, kde konkrétne zvíťazil zdravý rozum, o ktorom hovoril minister Brecely.

Kým aktivisti trvajú na tom, že nové riešenie s kolektormi, ktoré vlastne kolektormi nie sú, nepomôže regionálnej doprave na území rozrastajúcom geometrickým radom, IDH trvá na riešení bez kolektorov. „Stanovisko občianskeho združenia je opreté len o územný plán. My sa snažíme vysvetliť, že najlepším riešením bolo pôvodné riešenie ešte pred dohodou župana Freša a ministra Fígeľa. Keď sa približne v rokoch 2005 až 2006 rozhodlo o rozšírení D1 od Trnavy do Bratislavy na plnohodnotný trojpruh, tak sa zároveň počítalo s vybudovaním mimoúrovňovej križovatky " Ivanka D1/D4" bez kolektorov s napojením príslušných obcí na túto križovatku cestami II. respektíve III. Triedy,“ napísal v stanovisku Ondrej Matej z IDH. Ako ďalej dodáva Matej, kraj trvá na riešení s kolektormi, aby nemusel na vlastné náklady stavať regionálne cesty. Takto by ich vybudoval štát.

Regiónu nové riešenie nepomôže

Výskumný ústav dopravný zaujal k celej veci neutrálny postoj. Podľa riaditeľa Ľubomíra Palčáka majú všetky varianty silné aj slabé stránky. Z pohľadu dopravy v regióne je však situácia iná.

„Variant technického riešenia 8-pruhovej diaľnice D1 bez kolektorov, ktoré zároveň mení aj pôvodné usporiadanie križovatky Triblavina, by umožnil čistejšie vedenie dopravnej záťaže na križovatku Ivanka-Sever na D4 po samostatných križovatkových vetvách vedených v telese diaľnice D1. Pravdou však je, že 8-pruhové technické riešenie nedostatočne zabezpečí napojenie priľahlého, dopravne veľmi exponovaného, územia na diaľnicu D1, aj keď sa rátalo, že takéto napojenie má do veľkej miery substituovať diaľničná križovatka Triblavina prepojením s cestou I/61 v smere na Bernolákovo a cestou III/1082 v smere na časť Čierna Voda,“ vyjadril sa Palčák.

Znamená to, že obyvateľom priľahlých obcí diaľnica vedúca cez ich katastre veľmi nepomôže. A čo nastane, keď sa postavia všetky pripravované projekty, vďaka ktorým narastie počet obyvateľov o desaťtisíce si dnes vie predstaviť asi málokto.

„V tejto chvíli bude úlohou Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., projektantov, dopravných inžinierov a urbanistov vrátane zapojenia širokej verejnosti, nájsť optimálne a výhľadovo vyhovujúce technické riešenie nielen z pohľadu dostatočnej kapacity infraštruktúry, ale aj vyhovujúcej dopravnej obsluhy územia dotknutého výstavbou projektu. Zároveň je potrebné zohľadniť variant projektu s ohľadom na jeho investičnú náročnosť, celospoločenskú hodnotu za peniaze a v neposlednom rade aj environmentálnu prijateľnosť,“ dodáva na záver Palčák.

Logistické centrum a ďalšia výstavba dajú doprave zabrať ešte viac

Aby toho nebolo dosť, v Ivanke sa pripravuje výstavba logistického centra, ktoré dopravu zhustí ešte viac. Preto sa aktivity občianskeho združenia rozšírili aj týmto smerom. Od Okresného úradu v Senci žiadajú, aby projekt prešiel procesom EIA. Za najzávažnejší považujú vplyv na dopravu na starej seneckej, ktorá je preťažená už dnes a napojenie logistického parku, by znamenalo stovky kamiónov denne navyše.

Odporcovia kolektorov často tvrdia, že práve kvôli kolektorom, by na začiatku Bratislavy vznikal lievik. Aktivisti však hovoria, že napojenie obcí na diaľnicu znamená diverzifikáciu dopravy, teda len ďalšiu možnosť, ako sa dostať do Bratislavy. Územiu, ktoré bude mať raz rozlohu veľkomesta totiž časom nebude stačiť ani toto.


  1. Policajti chceli skontrolovať auto, vodičovi sa pri naháňačke podarilo ujsť 324
  2. Zrážka motorkárov za Sencom sa skončila vážnym zranením 14
  3. Mesto potrebuje viac policajtov, hľadajú nové posily 13
  4. Najviac bytov pribudlo v Senci 10
  5. Kolóny pokračujú, križovatku na diaľnici pri Senci otvoria až v decembri Foto 9
  6. Špekulatívna výstavba? V Senci ide o typický problém 7
  7. Takto momentálne vyzerá stavba križovatky D1 Blatné + FOTO 7
  8. Mladík šoféroval bez vodičáku a nafúkal cez tri promile 4
  9. Tridsať hitov skupiny Abba zaznie ako nikdy predtým. Buďte pri tom 3
  10. Konanie o zmene stavby križovatky Triblavina prerušili 2

Najčítanejšie správy

Senec

Policajti chceli skontrolovať auto, vodičovi sa pri naháňačke podarilo ujsť

Policajti dnes v noci v Dunajskej Strede prenasledovali VW Golf, ktorý chceli skontrolovať.

Zrážka motorkárov za Sencom sa skončila vážnym zranením

Motorkára po nehode v smere na Hrubý Šúr s ťažkými zraneniami nohy previezol vrtuľník do bratislavskej nemocnice.

Mesto potrebuje viac policajtov, hľadajú nové posily

Senec sa rozrastá, nároky na mestskú políciu sa zvyšujú. Plánujú prijať päť nových príslušníkov.

Najviac bytov pribudlo v Senci

Z celkového počtu dokončených bytov v Bratislavskom kraji bolo 53,4 % v rodinných domoch, najviac v okrese Senec (571).

Kolóny pokračujú, križovatku na diaľnici pri Senci otvoria až v decembri

Križovatka Blatné odľahčí dopravu v meste Senec, keďže umožní ďalšie napojenia Senca z diaľnice, uvádza NDS.

Blízke regióny

VIDEO: Po zápase v Dunajskej Strede napadla fanúšikov Trenčína SBS

Počas odchodu do autobusu boli viacerí fanúšikovia Trenčína napadnutí členmi bezpečnostnej služby. Únia ligových klubov považuje zásah za neprimeraný.

Na R1 pred Trnavou sa zrazilo osem áut

Hromadná dopravná nehoda komplikovala v nedeľu popoludní dopravu na R1 v smere do Trnavy. Tvorili sa tu rozsiahle kolóny.

Pacienti môžu na izbe pozerať televíziu. Musia mať mince

Zadarmo je televíziu možné sledovať v spoločenskej miestnosti.

Nová výstavba zásadne ovplyvní dopravnú situáciu v centre Nitry

Na križovatke ulíc Štúrova, Damborského a Piaristická budú semafory.

Charita prišla o priestory, končí so službami pre bezdomovcov

Podľa riaditeľa Trnavskej arcidiecéznej charity Miroslava Dzurecha je to tragédia pre ľudí z okraja spoločnosti.

Všetky správy

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojím výsledkom spokojné.

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

Škriniar je ako múr, zastaví všetko, ospevujú ho Taliani

V najväčšom hite talianskej ligy SSC Neapol doma remizoval s Interom Miláno. Zaujali obaja Slováci.

Kam vyraziť