Pondelok, 21. máj, 2018 | Meniny má Zina
Pridajte si svoje mesto

Do sporu o podobu Triblaviny sa zapojila ďalšia strana

NDS pri križovatke Triblavina ustúpila tlaku aktivistov, tvrdí IDH. Nové riešenie sa však nepáči ani aktivistom.

ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje dlho odkladané rozhodnutie v prípade diaľničnej križovatky Triblavina, ktoré minulý týždeň zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS), za diletantské. Podľa inštitútu diaľničná spoločnosť ustúpila tlaku aktivistov. "V žiadnom prípade sa nedá tento konečný variant považovať za diaľnicu s kolektormi, pretože to, čo NDS označuje za kolektor, je rýchlostná cesta," informoval TASR predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

NDS podľa jeho slov nezverejnila podklady ani analýzy, z ktorých čerpala pri svojom rozhodnutí, či dokonca ani porovnania s alternatívou bez kolektorov. "Ak by sa aj pristúpilo k tomuto variantu, dnes navyše neexistuje v územných plánoch zakreslené pripojenie okolitých obcí na tieto "kolektory". Staviame tak v podstate drahú a zbytočnú "rýchlostnú cestu" paralelne s diaľnicou," tvrdí Matej. Prechod medzi touto "rýchlostnou cestou" a diaľnicou bude podľa neho možný iba v prípojných bodoch - mimoúrovňových križovatkách, na ktoré by okolité obce boli pripojené aj v alternatíve bez kolektorov.

Článok pokračuje pod video reklamou

OZ: "hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné"

IDH vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo metódu, podľa ktorej sa vedenie NDS rozhodlo pre aktuálne riešenie križovatky Triblavina. Taktiež, aby predstavilo dopravné prieskumy a intenzitu dopravy v danej lokalite, ktoré by potvrdzovali alebo vyvrátili opodstatnenosť takejto investície. IDH požaduje aj zverejnenie odborného porovnania predloženého variantu s riešením diaľnice bez kolektorov. Od rezortu dopravy žiada, aby zverejnilo, ako sú v platnom územnom pláne zakreslené pripojenia okolitých obcí na plánovanú komunikáciu.

"Vzniká precedens, že pod tlakom aktivistov sa preinvestuje jedna miliarda eur a zrealizovaná dopravná stavba nevyrieši dopravnú situáciu obyvateľov v okolí Bratislavy. Totiž jediným riešením, ktoré môže pomôcť aglomerácii, ako je Bratislava, je len a len kvalitná integrovaná verejná doprava," podotkol Matej.

S aktuálnym riešením diaľničnej križovatky Triblavina nesúhlasia ani aktivisti z občianskeho združenia Triblavina. Podľa nich je tento variant len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je ani prinavrátením k zákonnému postupu. Ako tvrdia, rozšírenie diaľnice na päťpruh podľa nich neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu. Ako podotkli, zásadný rozdiel medzi kolektorom a diaľnicou je ten, že zatiaľ čo na kolektor je možné každých 500 metrov napojiť cestu I. aj II. triedy, na diaľnicu je možné napojiť len cestu I. triedy maximálne každých päť kilometrov.

"Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné," tvrdí OZ Triblavina. Takéto riešenie nie je podľa neho v súlade s Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), v ktorom je na základe požiadavky ministerstva dopravy zapracovaná diaľnica s kolektormi a na základe ktorého bola vypracovaná projektová dokumentácia a vydané územné rozhodnutie.

Podľa Brecelyho ide o najlepšie riešenie

NDS minulý týždeň informovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. Ide o pôvodnú koncepciu 3 plus 2, ktorá je upravená tak, aby zohľadňovala reálny nárast dopravy a zároveň efektívne využila verejné zdroje. Súčasťou diaľnice budú aj požadované kolektory a to tak, ako je uvedené v Územnom pláne BSK.

Aktuálne riešenie križovatky Triblavina s tromi pruhmi a dvomi kolektormi je podľa ministra dopravy Romana Brecelyho (nominant #Siete) najlepším riešením. "Skúšali sme rôzne varianty, ale toto sa nám zdá byť najlogickejšie a zároveň to spĺňa všetky parametre a stavebné povolenia aj územný plán," uviedol Brecely.


  1. Oprava cesty v Čiernej Vode pokračuje znova od soboty 8
  2. Policajtom unikal na motorke bez technickej a opitý + VIDEO 8
  3. Motorkár narazil do auta pred ním, zomrel na mieste 7
  4. V troch obciach pri Senci plánujú vybudovať splaškovú kanalizáciu 5
  5. Slováci dnes spomínajú na Štefánika, zahynul v Ivanke pri Dunaji + FOTO 4
  6. Vraky sú problémom aj v Senci 4
  7. Hasiči v Senci vyslobodzujú dieťa z uzamknutého auta 3
  8. Počet nezamestnaných naďalej klesá. V Senci i v Pezinku 2
  9. Roky vyvážal ilegálne odpad, škody vyčíslili na takmer 300-tisíc eur Foto 2
  10. Stávate ráno v zápche? Pozrite si diaľnicu bez kolón aspoň na fotkách 1

Najčítanejšie správy

Senec

Oprava cesty v Čiernej Vode pokračuje znova od soboty

Tretiu etapu rekonštrukcie cesty ukončia 30. júna.

Policajtom unikal na motorke bez technickej a opitý + VIDEO

Marek z okresu Senec už čelí obvineniam z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Motorkár narazil do auta pred ním, zomrel na mieste

Tragická nehoda, pri ktorej prišiel o život 34-ročný motocyklista, sa stala v pondelok 7. mája popoludní.

V troch obciach pri Senci plánujú vybudovať splaškovú kanalizáciu

Obce Kráľová pri Senci, Hrubá Borša a Kostolná pri Dunaji v okrese Senec plánujú vybudovať kanalizáciu na odvádzanie splaškov do čistiarne odpadových vôd (ČOV).

Slováci dnes spomínajú na Štefánika, zahynul v Ivanke pri Dunaji + FOTO

Letecká nehoda v Ivanke pri Dunaji stála život jednu z najvýznamnejších osobností našich dejín. Milan Rastislav Štefánik tu spolu s ďalšími členmi posádky zahynul 4. mája 1919.

Blízke regióny

Fraška na zápase v Podhradí, diváci videli zo zápasu len pár minút

Veľmi podivný priebeh malo futbalové stretnutie siedmej ligy OblFZ Prievidza.

V sobotu slávnostne otvorili zrekonštruované Mierové námestie. Stálo vyše tri milióny eur

Na vynovenom námestí je nová fontána, bronzový model mesta, nový je aj povrch chodníkov a všetky rozvody.

Korupcia v siedmej slovenskej lige? Zápas mal ovplyvniť tretí klub. Ten to odmieta a žiada tresty

Futbalové stretnutie v Novákoch bude mať dohru za zeleným stolom.

Všetky správy

Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.