Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
Pridajte si svoje mesto

Triblavinou sa bude zaoberať aj prokuratúra

Pre zmeny v križovatke Triblavina podali podnety na Krajskú prokuratúru.

Zmenami na Triblavine sa bude zaoberať aj prokurátor.(Zdroj: OZ Triblavina,petičný výbor)

BRATISLAVA. Zástupcovia petície za prestavbu diaľnice D1 Bratislava-Trnava so súbežnými kolektormi a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 dnes podali dva podnety na Krajskú prokuratúru Bratislava.

Jeden z nich sa týka stanoviska okresného úradu, druhý stanoviska Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "Žiadame Krajskú prokuratúru, aby prešetrila obidve stanoviská ako nezákonné a žiadame o zrušenie," povedal na brífingu predseda petičného výboru a starosta bratislavských Vajnôr Ján Mrva.

Mrva: "stanovisko Okresného úradu je blaf"

Prvý z podaných podnetov sa týka stanoviska, ktoré vydal okresný úrad vo februári tohto roka. Petičiari ho napádajú z dôvodu, lebo štátne orgány v tomto prípade údajne nekonajú v súlade s Ústavou SR. Mrva to odôvodňuje tým, že stavebným úradom pre diaľnice nie je okresný úrad, ale Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "Potvrdenie, ktoré vydáva okresný úrad, je blaf a na základe tohto blafu žiada Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmenu stavby pred dokončením," hovorí Mrva.

Druhý podnet podali petičiari v súvislosti so stanoviskom BSK, ktoré rovnako ako okresný úrad uvádza, že stavba je v súlade s územným plánom BSK. "Ale od kilometra 5,359 až po 16. kilometer. Podotýkam, že križovatka je na kilometri 4,7. Stanovisko sa vôbec netýka križovatky Triblavina, lebo je za ním," zdôrazňuje Mrva.

Rozpor však vidí aj v tom, že stanovisko vydal úradník kraja a nie štatutár, teda predseda BSK Pavol Frešo. Ten sa podľa neho už viackrát pritom vyjadril, že je proti výstavbe osemprúdovej cesty bez kolektorov, ale podporuje pôvodný plán z roku 2013 o šesťprúdovej ceste s dvomi kolektormi. Podľa Mrvu tak v tejto súvislosti neobstojí tvrdenie, že BSK súhlasí so zmenou stavby pred dokončením, o ktoré sa opiera NDS a príslušné ministerstvo.

ÚVO a NKÚ zatiaľ mlčia

V súvislosti s prestavbou diaľnice D1 a výstavbou križovatky Triblavina v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 spustili obyvatelia obcí pod Malými Karpatmi v apríli druhú petíciu. Do dnešného dňa ju podpísalo zhruba 3500 signatárov a petičiari ju plánujú na budúci týždeň odovzdať na ministerstve dopravy. Mrva zároveň dodal, že zatiaľ nemajú odpovede z Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) ani z Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), na ktorý sa v celej veci pred časom obrátili. Podľa petičiarov je pritom porušovaný stavebný zákon, zákon o verejnom obstarávaní, zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA), nielen spomínané vydávanie stanovísk v rozpore so zákonom a platnou legislatívou.

Pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 a križovatky Triblavina so šiestimi pruhmi, so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, sa v nadväzujúcom projekte pre stavebné povolenie mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov. Proti týmto zmenám sa spustili dve petície, jedna vo februári, druhá v apríli, pretože obyvatelia sa boja dopravného kolapsu. NDS však na aprílovom verejnom rokovaní na Úrade BSK uviedla, že prestavba podľa pôvodného navrhovaného riešenia by spôsobila problémy v doprave.

Riešenie, ktoré sa v minulosti dostalo aj do územného plánu BSK, už podľa diaľničnej spoločnosti nie je aktuálne a znamenalo by také dopravné problémy, aké sú napríklad na bratislavskom Prístavnom moste. NDS ešte v polovici júna pre TASR potvrdila, že stále pracuje na optimálnom riešení križovatky Triblavina a samotný návrh chce predstaviť verejnosti.

Zatiaľ však nové riešenie predstavili len dotknutým developerom a podľa kuloárnych informácií nové riešenie regionálnej doprave nepomôže. Malo by len zabrániť súdnym sporom s podnikateľmi, ktorí by prišli o napojenie svojich pozemkov na diaľnicu. Samosprávy a verejnosť stále nevedia, aké nové riešenie NDS pripravila.

Stanovisko BSK

BSK dnes TASR informoval, že zaujíma jasné stanovisko v súvislosti s križovatkou Triblavina, ktorým podporuje pôvodné rozšírenie diaľnice D1 na plnohodnotnú šesťpruhovú diaľnicu s obojsmernými dvojpruhovými jednosmernými kolektormi v úseku Bratislava hranica BSK Trnava.

"Nakoľko BSK nedostal žiadosť o vyjadrenie sa k zmene stavby Triblavina pred jej dokončením ani od ministerstva dopravy, ani od NDS, máme za to, že predmetný list, na ktorý sa petičiari v podaní odvolávajú, sa v žiadnom prípade netýka križovatky Triblavina. Ide len o vyjadrenie k technickému riešeniu obsiahnutému v návrhu dokumentácie predloženej jej spracovateľom, ktoré v žiadnom prípade nemôže nahrádzať rozhodnutie stavebného úradu," uviedol predseda BSK Pavol Frešo s tým, že BSK nie je stavebným úradom pre diaľnice, a preto ani nemôže vydať žiadne stavebné povolenie, alebo iné rozhodnutie, ktoré by oprávňovalo stavebníka k zmenám.


  1. Muž zahynul po zrážke s vlakom 84
  2. Voľby do VÚC 2017 Senec: Zoznam kandidátov na poslancov 58
  3. Náhradná autobusová stanica na Nivách začne fungovať od 1. októbra 20
  4. Razia v Bernolákove, Ukrajinci tu pracovali na čierno 19
  5. NDS sa chváli križovatkou, ľudia z Blatného majú opačný názor 4
  6. V Senci zrazil taxík dievča, utrpelo ťažké zranenia 4
  7. Železnica bude pod drobnohľadom polície 3
  8. Festival Slovenské hrady opäť s úspechom 3
  9. V Ivanke vyčíňali vandali 2
  10. Nehoda kamióna a dodávky na diaľnici D1 Foto 2

Najčítanejšie správy

Senec

Muž zahynul po zrážke s vlakom

Nehoda sa stala nadránom vo Veľkom Bieli

Voľby do VÚC 2017 Senec: Zoznam kandidátov na poslancov

Zoznam kandidátov z volebných obvodov okresu Senec.

Náhradná autobusová stanica na Nivách začne fungovať od 1. októbra

Cestujúci na náhradnej autobusovej stanici nájdu informácie o spojoch, oddychovú zónu, priestor na odkladanie batožiny, toalety aj stánky s občerstvením.

Razia v Bernolákove, Ukrajinci tu pracovali na čierno

Ukrajinci pracovali na Slovensku bez povolenia.

NDS sa chváli križovatkou, ľudia z Blatného majú opačný názor

Ľudia z Občianskej iniciatívy z Blatného sú presvedčení, že kolaps dopravy v okolí nás ešte len čaká.

Blízke regióny

Townhill v centre Nitry: Dve podlažia budú pod zemou

Podmienky krajského pamiatkového úradu zrušil odvolací orgán. Výbor mestskej časti má proti zámeru námietky.

Huby už konečne rastú

Po dlhšie trvajúcom suchu na hornej Nitre v posledných dňoch zapršalo a huby už konečne začali rásť.

Integrované osvetlenie bude len druhým v Európe

Trenčín bude po Budapešti druhým mestom v Európe, ktoré bude mať moderné integrované osvetlenie.

V Kocuranoch padla žena z koňa. Zasahovať museli leteckí záchranári

Pre nedostupnosť terénu pre pozemnú záchranku bol žene na pomoc privolaný vrtuľník.

Autá čakajú v dlhých kolónach, meškanie majú aj autobusy

Dramatická situácia zrejme bude trvať až do polovice novembra. Vtedy majú otvoriť križovatku.

Všetky správy

Dvesto pretekárov bojuje šesť a pol hodiny o titul a vždy vyhrá Sagan

Slovák má najviac víťazstiev, tituly zbiera ako na bežiacom páse a slávneho Merckxa mrzí, že si s ním nemohol zmerať sily, keď sám jazdil.

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch aj to, ako skupina favoritov dostihla úniky.

Matthews znovu prehral so Saganom. Som sklamaný, priznal

Austrálčan získal na majstrovstvách sveta druhú medailu za posledné tri roky.

Štvrtý titul? O rok naň Sagan môže zabudnúť

Trať majstrovstiev sveta v Innsbrucku v roku 2018 je samý kopec.

Kam vyraziť