BRATISLAVA. Tesne pred marcovými parlamentnými voľbami sme informovali o spoločnom vyhlásení starostov a primátorov z regiónu, ktorí sa vtedy vyjadrili proti aktivitám petičného výboru v súvislosti so zmenami projektu pri rozširovaní diaľnice D1 a výstavby Križovatky Triblavina. Vyjadrenia predstaviteľov Bernolákova, Chorvátskeho Grobu, Ivanky pri Dunaji, Slovenského Grobu, Pezinka a Svätého Jura boli vtedy pomerne ostré.
Od marca sa však veľa zmenilo, vznikla nová petícia a dôležitou súčasťou práce nového petičného výboru je aj informovanie zástupcov samospráv. Vďaka rokovaniam tak petičný výbor získal podporu primátorov Pezinka, Svätého Jura, či Trnavy. V ďalších obciach na rokovaniach zastupiteľstiev schválili uznesenia, v ktorých zaväzujú starostov, aby konali v súlade s pôvodným projektom a informovali poslancov.
Dôležitejšia je vraj stará senecká
Starostovia Bernolákova, Chorvátskeho Grobu a Ivanky pri Dunaji majú však na celú vec vlastný názor a preto sa rozhodli zverejniť spoločné stanovisko. Píšu, že problém dopravy v regióne treba vnímať komplexne a preto okrem problémov okolo diaľnice poukazujú na situáciu na starej seneckej. Práve jej rozšírenie by podľa nich prispelo k podstatnému zlepšeniu dopravy v okolí týchto obcí.
„Či zo strany Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a Národnej diaľničnej spoločnosti dôjde k akceptovaniu našej legitímnej požiadavky na nevyhnutné rozšírenie Starej seneckej cesty I/61 ukážu až najbližšie dni, kedy očakávame ďalšie odborné rokovania a stanoviská na túto tému,“ píše sa vo vyhlásení. Faktom je, že kým rozširovanie diaľnice a výstavba križovatky podľa pôvodného projektu sa môže realizovať okamžite, rozšírenie starej seneckej je stále hudbou budúcnosti a v najbližších rokoch tak doprave v regióne určite nepomôže.
Mrva: „stanoviskom som znepokojený“
K spoločnému stanovisku starostov troch obcí sa vyjadril predseda petičného výboru a starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva. Ako informuje stanovisko starostov ho prekvapilo a znepokojilo, pretože je v rozpore z uzneseniami, ktoré schválili obecný poslanci. Tí podporili výstavbu kolektorov a križovatky Triblavina podľa pôvodného projektu.
„Samozrejme, že za nevyhnutné považujeme aj rozšírenie Seneckej cesty na štvorprúdovú komunikáciu, avšak jej realizácia je vzdialená najmenej päť rokov, keďže je potrebné dopracovať projektovú dokumentáciu, prejsť procesmi nielen územného a stavebného konania, ale aj špecifickým procesom EIA,“ informuje Mrva.
Dodáva, že kým bude rozšírenie starej seneckej realitou, môžu byť kolektory a križovatka podľa pôvodného projektu dávno v prevádzke. Rýchle obnovenie stavebných prác je pritom jednou z požiadaviek petičného výboru.
Na záver Mrva dodáva, „Vyhlásenie starostov považujem za rozporné s verejným záujmom obyvateľov dotknutých obcí s cieľom vymedziť sa voči petícii obyvateľov regiónu Triblavina a uzneseniam obecných zastupiteľstiev svojich obcí, pričom chcú vo verejnosti vyvolať naivný dojem, že rozšírenie Seneckej cesty sa dá povoliť a realizovať v krátkom čase. Takáto predstava je však falošná a neuskutočniteľná.“
Prečo starostovia týchto najviac dotknutých obcí aktivity petičiarov nepodporujú známe nie je. Kuloárne informácie hovoria, že ich obviňujú z obhajovania si vlastných záujmov, ktoré majú na pozemkoch v blízkosti diaľnice. Treba však pripomenúť, že práve jedno veľmi konkrétne obvinenie spred mesiaca sa ukázalo ako účelová kampaň pracovníčky PR agentúry, ktorá pracovala pre obec Chorvátsky Grob.