VAJNORY. „Za dodržanie pravidiel“, presne tak by sa dala nazvať nová petícia, ktorej cieľom je presvedčiť kompetentných, aby sa v projekte rozšírenia diaľnice D1 a výstavby križovatky Triblavina postupovalo v súlade s pôvodným projektom.
Na štvrtkovej tlačovej konferencii, ktorú zvolal starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva, predstavili členovia petičného výboru svoje požiadavky, ktoré budú prostredníctvom petície adresovať Ministerstvu dopravy. Aj vďaka podpisom ľudí, chcú kompetentné orgány presvedčiť, aby výstavba pokračovala podľa projektu z roku 2013, a teda v súlade s územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja. Jeden z členov petičného výboru Milan Grožaj poslanec svätojurského zastupiteľstva otvorene hovorí, že stavba podľa nového projektu je čiernou stavbou.
Exkluzívny kruhový objazd
O tom, čo prinesie zmena projektu sme informovali už vo februári tu. Najväčším problémom pre okolité obce je vypustenie kolektorov, ktoré ich mali spojiť s diaľnicou a odľahčiť tak dopravu nielen na starej seneckej, ale aj vo Vajnoroch a okolí. Zároveň by sa takto obce pripravili na ďalšiu výstavbu a s ňou súvisiaci výrazný nárast obyvateľstva.
Možno práve pre tieto dôvody je podľa petičného výboru nepochopiteľný postoj starostov Bernolákova, Chorvátskeho Grobu, Ivanky a ďalších, ktorí v marci označili snahy aktivistov za neodborné s cieľom zviditeľniť sa pred voľbami. Vzhľadom na tvrdenia o neodbornosti treba pripomenúť, že členkou petičného výboru je aj Tatiana Kratochvílová bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy a zďaleka nie je z výboru jediná, ktorej profesia s touto problematikou priamo súvisí.
V súvislosti s vyhlásením starostov treba dodať, že nie všetci, ktorí ho podpísali, na svojom názore trvajú. Primátor Svätého Jura Šimon Gabura zvážil argumenty a dnes stojí za petičným výborom.
Podľa vyhlásenia starostov je riešením hroziaceho kolapsu električka. Tá je však v nedohľadne, keďže v súčasnosti s ňou nepočíta ani kraj, ani ministerstvo.
Naopak, výstavba stoviek domov, bytov a logistického centra je aktuálna už dnes. Jediný kto o spojenie s diaľnicou neprišiel, je developer, ktorý má čoskoro začať stavať obytnú zónu Starland. Ako sa píše na jeho webovej stránke, má byť najväčším developerským projektom v strednej Európe. Okrem domov má v okolí vyrásť logistické centrum, multimediálny komplex a vedecko-výskumné centrum. Starland bude mať teda výhodu a určitú exkluzivitu, na úkor ostatných obyvateľov.
Z mosta na účelovú komunikáciu
Ďalším argumentom nielen spomenutých starostov, ale aj NDS je, že nový projekt je rýchlejší a lacnejší. Lenže pre koho? Projektová dokumentácia z roku 2013 stála viac ako štyri milióny eur. Navyše ak sa upchaté cesty nevyriešia napojením na diaľnicu, budú sa musieť riešiť inak, rekonštrukciou starých a výstavbou nových a niekedy aj za cenu toho, že sú proti zdravému rozumu. „Keď sme mali stretnutie na NDS, položila som otázku, ako je možné, že na Triblavinskej ceste sa ide zhodiť starý most a postaviť nový, keď z jednej i z druhej strany vedie na účelovú komunikáciu, ktorá nie je zaradená do cestnej siete. Na to mi odpovedali, že ich o to požiadal starosta Chorvátskeho Grobu,“ povedala na adresu šetrenia Mária Kisková.
Pre lepšiu ilustráciu problémov s dopravou, ktoré budú čoskoro ešte horšie informoval ďalší člen petičného výboru Jozef Selep. Len z Chorvátskeho Grobu by sa podľa pôvodného projektu dalo na diaľnicu D1 pripojiť na štyroch miestach. Naopak podľa zmeneného projektu sa bude dať na diaľnicu napojiť len zo Starlandu a ostatným obyvateľom ostane to čo doteraz, zápchy a kolóny.
Rokovania budú pokračovať
Deň pred tlačovou konferenciou vo Vajnoroch sa s členmi petičného výboru stretol župan Pavol Frešo, podľa neho je spustenie petície zatiaľ zbytočné, keďže rokovania budú pokračovať. Najbližšie bude v stredu 13. apríla. Stretnúť by sa mali zástupcovia kraja, ministerstva, NDS, starostovia a poslanci dotknutých obcí. Petičný výbor verí, že aj vďaka podpisom obyvateľov a opodstatneným argumentom presvedčí kompetentných a výstavba na diaľnici sa vráti k pôvodnému projektu.