Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav
Nájdete nás na webe

Obchvat Bratislavy postavia Španieli

Ministerstvo dopravy rozhodlo, ktorá zo štyroch finálnych ponúk je pre štát najvýhodnejšia. Detaily financovania obchvatu zatiaľ zverejniť nechce

Nultý okruh Bratislavy chcú začať stavať už na jar.(Zdroj: TASR)

.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 pri Bratislave cez PPP projekt v pondelok oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Navrhnutá čistá súčasná hodnota projektu je 997,53 mil. eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, prievoz - Ketelec – Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky pri vyhlásení tendra pred rokom bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že podstatne nižšiu víťaznú cenu umožnili výborné konkurenčné prostredie a podmienky na finančnom trhu.

Stavať chcú začať na jar

S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa neho malo začať podľa plánov ešte na jar, resp. v prvom polroku tohto roku. "Ukončenie výstavby bratislavského obchvatu a rýchlostnej

cesty po Dunajskú Stredu bude do roku 2020," povedal Stromček. "Komunikujeme s ministerstvom financií, ktoré verifikuje všetky údaje, ktoré boli uvedené v ponuke. Čakáme, že v najbližších dňoch budeme mať stanovisko aj od ministerstva financií. Finálne slovo bude mať vláda, ktorá musí rozhodnúť o tomto projekte, musí schváliť návrh koncesnej zmluvy," uviedol. Stromček nevidí žiadny dôvod na odkladanie rozhodnutia o projekte po parlamentných voľbách. PPP projekt má byť ešte porovnaný s alternatívou výstavby klasickým verejným obstarávaním. Formát súťaže neumožňuje dodatočne zvyšovať ročnú splátku, tá musí obsahovať všetky riziká. Odborný seminár o projekte by sa mal uskutočniť v priebehu februára.

Štátna expertíza bola nadhodnotená

Ministerstvo dopravy nezverejnilo konkrétne údaje o štruktúre cenovej ponuky úspešného uchádzača, napríklad náklady na výstavbu, prevádzku či údržbu. Predpokladané stavebné náklady boli 1,325 mld. eur. "Snažíme sa dohodnúť s konzorciami, aby sme mali možnosť povedať aj štruktúru ich ceny. Nemôžeme to zverejniť bez ich vedomia, budeme veľmi radi, ak tú možnosť budeme mať," uviedol Stromček. "Pre štát nie je dôležité, koľko bude stáť samotná výstavba, prevádzka alebo životné cykly. Pre nás je dôležité, čo to bude stáť z pohľadu štátneho rozpočtu. Preto je veľmi dôležité poznať ročnú splátku," dodal. Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku projektu vo výške 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Úseky D4 a R7 chcelo postaviť za tri a pol roka. Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur). Štyri konzorciá, ktoré z pôvodných deviatich uchádzačov postúpili do finále súťaže, predložili záväzné ponuky vlani 13. novembra. Ministerstvo ich zverejnilo 7. decembra a odvtedy spolu s poradcom preverovalo finančné modely a technické riešenia konzorcií.

Inštitút INEKO označil štyri hlavné dôvody podstatne nižšej ceny PPP projektu oproti predpokladom – lepšie podmienky financovania na trhu, zníženie rozsahu a parametrov projektu, výrazne nižšie očakávané dopravné intenzity na D4 a R7 a nadhodnotenie stavebných nákladov v štátnej expertíze.

Ak by niektoré z konzorcií na druhom až štvrtom mieste podalo námietky proti vyhodnoteniu ponúk, schvaľovanie projektu vo vláde sa môže predĺžiť po voľbách. "Do dnešného dňa nebola jediná námietka na akýkoľvek procesný krok, ktorý sme urobili. Nikoho sme ani len nevylúčili z uchádzačov. V prípade, ak by to niekto teraz urobil, brali by sme to ako vybavovanie si ich účtov v rámci globálneho sveta," poznamenal Stromček. Ak by sa tak stalo, o projekte a riešení dopravnej situácie v okolí Bratislavy môže rozhodnúť nová vláda.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 765
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 042
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 510
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 994
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 324
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 312
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 641
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 212
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 807

Hlavné správy z MY Senec

Meteorológovia varujú pred prízemným mrazom

Vo výške päť centimetrov nad povrchom môže teplota vzduchu klesnúť na mínus tri stupne Celzia.

Najčastejšie úraduje dážď, najväčšie škody spôsobuje oheň

Aké je poradie prírodných živlov, ktoré sa u nás vyskytujú najčastejšie.

Aj napriek červenej vošiel na priecestie, vodič mal obrovské šťastie

Nehoda sa stala v nedeľu v katastri obce Borský Svätý Jur. Prechádzajúci rušeň zachytil na priecestí osobné auto.

Kedysi mali odborníkov na zeleň, teraz nemajú peniaze ani na výsadbu

Desiatky vyschnutých stromov nájdete vedľa cesty medzi Trnavou a Bučanmi. Správca komunikácie nám potvrdil, že ich odpíli.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aké sú príbehy ľudí, ktorí stavali Oravskú priehradu

V stavbe storočia sú mozole a osudy stoviek ľudí.

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

Vybrali SME

Už ste čítali?