Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
Pridajte si svoje mesto

Obchvat Bratislavy postavia Španieli

Ministerstvo dopravy rozhodlo, ktorá zo štyroch finálnych ponúk je pre štát najvýhodnejšia. Detaily financovania obchvatu zatiaľ zverejniť nechce

Nultý okruh Bratislavy chcú začať stavať už na jar.(Zdroj: TASR)

.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 pri Bratislave cez PPP projekt v pondelok oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Navrhnutá čistá súčasná hodnota projektu je 997,53 mil. eur.

Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, prievoz - Ketelec – Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky pri vyhlásení tendra pred rokom bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že podstatne nižšiu víťaznú cenu umožnili výborné konkurenčné prostredie a podmienky na finančnom trhu.

Stavať chcú začať na jar

S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa neho malo začať podľa plánov ešte na jar, resp. v prvom polroku tohto roku. "Ukončenie výstavby bratislavského obchvatu a rýchlostnej

cesty po Dunajskú Stredu bude do roku 2020," povedal Stromček. "Komunikujeme s ministerstvom financií, ktoré verifikuje všetky údaje, ktoré boli uvedené v ponuke. Čakáme, že v najbližších dňoch budeme mať stanovisko aj od ministerstva financií. Finálne slovo bude mať vláda, ktorá musí rozhodnúť o tomto projekte, musí schváliť návrh koncesnej zmluvy," uviedol. Stromček nevidí žiadny dôvod na odkladanie rozhodnutia o projekte po parlamentných voľbách. PPP projekt má byť ešte porovnaný s alternatívou výstavby klasickým verejným obstarávaním. Formát súťaže neumožňuje dodatočne zvyšovať ročnú splátku, tá musí obsahovať všetky riziká. Odborný seminár o projekte by sa mal uskutočniť v priebehu februára.

Štátna expertíza bola nadhodnotená

Ministerstvo dopravy nezverejnilo konkrétne údaje o štruktúre cenovej ponuky úspešného uchádzača, napríklad náklady na výstavbu, prevádzku či údržbu. Predpokladané stavebné náklady boli 1,325 mld. eur. "Snažíme sa dohodnúť s konzorciami, aby sme mali možnosť povedať aj štruktúru ich ceny. Nemôžeme to zverejniť bez ich vedomia, budeme veľmi radi, ak tú možnosť budeme mať," uviedol Stromček. "Pre štát nie je dôležité, koľko bude stáť samotná výstavba, prevádzka alebo životné cykly. Pre nás je dôležité, čo to bude stáť z pohľadu štátneho rozpočtu. Preto je veľmi dôležité poznať ročnú splátku," dodal. Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku projektu vo výške 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Úseky D4 a R7 chcelo postaviť za tri a pol roka. Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur). Štyri konzorciá, ktoré z pôvodných deviatich uchádzačov postúpili do finále súťaže, predložili záväzné ponuky vlani 13. novembra. Ministerstvo ich zverejnilo 7. decembra a odvtedy spolu s poradcom preverovalo finančné modely a technické riešenia konzorcií.

Inštitút INEKO označil štyri hlavné dôvody podstatne nižšej ceny PPP projektu oproti predpokladom – lepšie podmienky financovania na trhu, zníženie rozsahu a parametrov projektu, výrazne nižšie očakávané dopravné intenzity na D4 a R7 a nadhodnotenie stavebných nákladov v štátnej expertíze.

Ak by niektoré z konzorcií na druhom až štvrtom mieste podalo námietky proti vyhodnoteniu ponúk, schvaľovanie projektu vo vláde sa môže predĺžiť po voľbách. "Do dnešného dňa nebola jediná námietka na akýkoľvek procesný krok, ktorý sme urobili. Nikoho sme ani len nevylúčili z uchádzačov. V prípade, ak by to niekto teraz urobil, brali by sme to ako vybavovanie si ich účtov v rámci globálneho sveta," poznamenal Stromček. Ak by sa tak stalo, o projekte a riešení dopravnej situácie v okolí Bratislavy môže rozhodnúť nová vláda.


  1. Muž zahynul po zrážke s vlakom 69
  2. Voľby do VÚC 2017 Senec: Zoznam kandidátov na poslancov 30
  3. Razia v Bernolákove, Ukrajinci tu pracovali na čierno 16
  4. Náhradná autobusová stanica na Nivách začne fungovať od 1. októbra 11
  5. NDS sa chváli križovatkou, ľudia z Blatného majú opačný názor 4
  6. Železnica bude pod drobnohľadom polície 4
  7. V Ivanke vyčíňali vandali 3
  8. Stále stíha starostu Kalinkova pre korupciu 3
  9. Ján Mrva dnes ohlásil kandidatúru 2
  10. V Senci zrazil taxík dievča, utrpelo ťažké zranenia 2

Najčítanejšie správy

Senec

Muž zahynul po zrážke s vlakom

Nehoda sa stala nadránom vo Veľkom Bieli

Voľby do VÚC 2017 Senec: Zoznam kandidátov na poslancov

Zoznam kandidátov z volebných obvodov okresu Senec.

Razia v Bernolákove, Ukrajinci tu pracovali na čierno

Ukrajinci pracovali na Slovensku bez povolenia.

Náhradná autobusová stanica na Nivách začne fungovať od 1. októbra

Cestujúci na náhradnej autobusovej stanici nájdu informácie o spojoch, oddychovú zónu, priestor na odkladanie batožiny, toalety aj stánky s občerstvením.

NDS sa chváli križovatkou, ľudia z Blatného majú opačný názor

Ľudia z Občianskej iniciatívy z Blatného sú presvedčení, že kolaps dopravy v okolí nás ešte len čaká.

Blízke regióny

Z polikliniky miznú kľučky aj záchodové dosky + FOTO

Minulý rok išlo do opráv a údržby mestskej polikliniky na Družbe 270-tisíc eur. Hlavnou prioritou sú sociálne zariadenia, tie sú však aj najčastejším terčom vandalov.

Huby už konečne rastú

Po dlhšie trvajúcom suchu na hornej Nitre v posledných dňoch zapršalo a huby už konečne začali rásť.

Integrované osvetlenie bude len druhým v Európe

Trenčín bude po Budapešti druhým mestom v Európe, ktoré bude mať moderné integrované osvetlenie.

Na plavárni v Trenčíne pribudnú bufety. Kolaudácia stále chýba

Na letnom kúpalisku v Trenčíne pribudne viac bufetov a sociálnych zariadení. Kúpalisko pritom stále funguje v režime predčasného užívania.

Autá čakajú v dlhých kolónach, meškanie majú aj autobusy

Dramatická situácia zrejme bude trvať až do polovice novembra. Vtedy majú otvoriť križovatku.

Všetky správy

Štvrtý titul? O rok naň Sagan môže zabudnúť

Trať majstrovstiev sveta v Innsbrucku v roku 2018 je samý kopec.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch aj to, ako skupina favoritov dostihla úniky.

Kam vyraziť