Pondelok, 22. apríl, 2019 | Meniny má Slavomír
Nájdete nás na webe

Obchvat Bratislavy postavia Španieli

Ministerstvo dopravy rozhodlo, ktorá zo štyroch finálnych ponúk je pre štát najvýhodnejšia. Detaily financovania obchvatu zatiaľ zverejniť nechce

Nultý okruh Bratislavy chcú začať stavať už na jar.Nultý okruh Bratislavy chcú začať stavať už na jar.(Zdroj: TASR)

.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 pri Bratislave cez PPP projekt v pondelok oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Navrhnutá čistá súčasná hodnota projektu je 997,53 mil. eur.

Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, prievoz - Ketelec – Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky pri vyhlásení tendra pred rokom bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že podstatne nižšiu víťaznú cenu umožnili výborné konkurenčné prostredie a podmienky na finančnom trhu.

Stavať chcú začať na jar

S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa neho malo začať podľa plánov ešte na jar, resp. v prvom polroku tohto roku. "Ukončenie výstavby bratislavského obchvatu a rýchlostnej

cesty po Dunajskú Stredu bude do roku 2020," povedal Stromček. "Komunikujeme s ministerstvom financií, ktoré verifikuje všetky údaje, ktoré boli uvedené v ponuke. Čakáme, že v najbližších dňoch budeme mať stanovisko aj od ministerstva financií. Finálne slovo bude mať vláda, ktorá musí rozhodnúť o tomto projekte, musí schváliť návrh koncesnej zmluvy," uviedol. Stromček nevidí žiadny dôvod na odkladanie rozhodnutia o projekte po parlamentných voľbách. PPP projekt má byť ešte porovnaný s alternatívou výstavby klasickým verejným obstarávaním. Formát súťaže neumožňuje dodatočne zvyšovať ročnú splátku, tá musí obsahovať všetky riziká. Odborný seminár o projekte by sa mal uskutočniť v priebehu februára.

Štátna expertíza bola nadhodnotená

Ministerstvo dopravy nezverejnilo konkrétne údaje o štruktúre cenovej ponuky úspešného uchádzača, napríklad náklady na výstavbu, prevádzku či údržbu. Predpokladané stavebné náklady boli 1,325 mld. eur. "Snažíme sa dohodnúť s konzorciami, aby sme mali možnosť povedať aj štruktúru ich ceny. Nemôžeme to zverejniť bez ich vedomia, budeme veľmi radi, ak tú možnosť budeme mať," uviedol Stromček. "Pre štát nie je dôležité, koľko bude stáť samotná výstavba, prevádzka alebo životné cykly. Pre nás je dôležité, čo to bude stáť z pohľadu štátneho rozpočtu. Preto je veľmi dôležité poznať ročnú splátku," dodal. Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku projektu vo výške 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Úseky D4 a R7 chcelo postaviť za tri a pol roka. Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur). Štyri konzorciá, ktoré z pôvodných deviatich uchádzačov postúpili do finále súťaže, predložili záväzné ponuky vlani 13. novembra. Ministerstvo ich zverejnilo 7. decembra a odvtedy spolu s poradcom preverovalo finančné modely a technické riešenia konzorcií.

Inštitút INEKO označil štyri hlavné dôvody podstatne nižšej ceny PPP projektu oproti predpokladom – lepšie podmienky financovania na trhu, zníženie rozsahu a parametrov projektu, výrazne nižšie očakávané dopravné intenzity na D4 a R7 a nadhodnotenie stavebných nákladov v štátnej expertíze.

Ak by niektoré z konzorcií na druhom až štvrtom mieste podalo námietky proti vyhodnoteniu ponúk, schvaľovanie projektu vo vláde sa môže predĺžiť po voľbách. "Do dnešného dňa nebola jediná námietka na akýkoľvek procesný krok, ktorý sme urobili. Nikoho sme ani len nevylúčili z uchádzačov. V prípade, ak by to niekto teraz urobil, brali by sme to ako vybavovanie si ich účtov v rámci globálneho sveta," poznamenal Stromček. Ak by sa tak stalo, o projekte a riešení dopravnej situácie v okolí Bratislavy môže rozhodnúť nová vláda.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 19 643
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 072
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 291
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 482
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 881
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 917
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 704
  8. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 595
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 2 985
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 966

Hlavné správy z MY Senec

Na západnom Slovensku sa tradične šibalo, oblievanie bolo typické pre východ

Šibanie malo priniesť novú silu a zdravie do nasledujúceho roka.

Na Bielu sobotu sa piekol biely koláč, posvätené vajíčko si rodina delila

Výdatné jedlá si naši predkovia dožičili po veľkom pôste, mala sa tým zabezpečiť hojnosť a tohoročná úroda.

Hromadná dopravná nehoda na D1 komplikuje dopravu

Na diaľnici sa zrazilo päť áut.

Tragická dopravná nehoda si vyžiadala jeden život

V Audi Q7 zomrel 40-ročný muž, mladá žena sa ťažko zranila.

Výdavky za veľkonočné potraviny každoročne rastú

Domácnosti viac míňajú na rôzne typy údeného mäsa.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Plot rozdeľuje Nitranov, jedni ho chcú, druhí nie. Oficiálne chráni zeleň

Pletivo za tisíce eur má chrániť zeleň. Postavili ho však najmä kvôli parkovacím miestam.

Na prvý foťák si zarobil brigádou na stavbe. Snímky mladíka vám vyrazia dych

Snažím sa byť vždy jedinečný a originálny, hovorí mladý fotograf Adam Kuric.

Vybrali SME

Už ste čítali?