BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy bude viesť súťažný dialóg s uchádzačmi na čele so spoločnosťami Strabag AG, Hochtief Solutions GmbH (Hochtief), Cintra Infraestrucruras Internacional (Cintra) a Vinci Concessions Slovakia (Vinci).
Neskôr ich vyzve na predloženie ponuky a víťaz by mal byť známy do konca tohto roka. Výstavba D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov by sa tak mohla začať v roku 2016 a trvať štyri roky.
Vyhrá najlacnejšia ponuka
Konzorciá predpokladajú predložiť čo najlepšie cenové ponuky, keďže cena má najväčší podiel pri vyhodnocovaní. "Pokiaľ nepríde agresívna cena, ktorá bude výhodná pre štát, nebudeme s ňou spokojní. Urobíme všetko pre to, aby celý tento proces bol maximálne transparentným, uchádzači mali čo najviac času na prípravu a vedeli urobiť čo najlepšiu ponuku," povedal na tlačovej besede štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.
"Keď prídu štyria súťažiaci do finále s referenciami, ktoré majú, realizovali projekty za 75 miliárd eur, sme presvedčení, že dosiahneme najlepšiu cenu ako môžeme. Cenu sme nikdy nepovedali. Štúdia realizovateľnosti hovorila, kedy je to pre štát reálnejšie - formou PPP alebo klasickým spôsobom," dodal Stromček. Skutočná súťaž o peniazoch a ponuke podľa neho začína až teraz.
Ide o miliardy
Predpokladaná cena koncesie na tridsať rokov je 4,53 mld. eur a predpokladaná ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi môže dosiahnuť predbežne 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady sú 1,325 mld. eur. Súťaž by mala odhadované ceny znížiť. Stromček neprezradil, v akom poradí postúpili do finále štyri konzorciá.
"Vôbec nie je dôležité, v akom poradí skončili. Všetci štyria majú tú istú východiskovú pozíciu, čiže začína sa od nuly. Toto bolo len predkvalifikačné kolo," povedal. Vybratá štvorica pri vyhodnocovaní splnenia podmienok účasti získala najviac bodov.
Víťaza oznámia koncom roka
V lete bude niekoľko kôl ponukového konania. Uchádzači predložia návrhy na technické zlepšenia, na modifikácie vo financovaní a ďalšie zlepšenia.
"Po týchto rozhovoroch a optimalizačných snahách sa sformuje zadanie pre konečnú ponuku a uchádzači budú vyzvaní, aby predložili konečnú finálnu ponuku. Očakávame, že víťazný uchádzač bude vybratý v poslednom štvrťroku a pred koncom roka dôjde k podpisu koncesnej zmluvy," informoval zástupca tímu poradcov ministerstva dopravy pre PPP projekt na D4 a R7 Marek Staroň. "Následne po podpise koncesnej zmluvy uchádzač bude kompletizovať prvky smerujúce k zabezpečeniu 100-percentného financovania," dodal. Projekt by mal byť finančne uzatvorený v prvom štvrťroku 2016.
Štyria sú optimálni
Zástupca poradcov tvrdí, že štyria uchádzači je optimálny počet. "Súťaže, v ktorých je privysoký počet uchádzačov, nedostatočne motivujú uchádzačov prichádzať s komplexnými, technicky zložitými riešeniami vzhľadom na vysoké náklady účasti na procese, ktoré sa pohybujú v miliónoch eur," dodal Staroň. V Európe je podľa neho bežný užší výber dvoch až troch uchádzačov.
Ministerstvo dopravy s tímom poradcov vyhodnotili 130 tisíc strán ponúk pôvodne deviatich záujemcov, ktorí sa prihlásili do súťaže. "Spoločnosti, ktoré sa uchádzajú o zákazku tohto projektu, dokopy urobili 4 750 kilometrov diaľnic a postavili 89 kilometrov mostov. Štyri z nich reprezentujú spolu vyše 70 percent všetkých referencií, ktoré dokladovali firmy v rámci súťaže," povedal Stromček. "Sme presvedčení, že máme konzorciá, ktoré svojou silou a veľkosťou sú schopné ponúknuť ako najlepšie technické riešenie, tak aj najlepšiu cenu," dodal.