SENEC. Senčanov rozváža mestský autobus zadarmo. Radnica túto službu kompletne financuje zo svojho rozpočtu. Cestovné zatiaľ podľa jej hovorkyne Martiny Ostatníkovej zaviesť neplánuje.
Vláčik prestal vyhovovať
Bezplatná doprava po centre mesta funguje od roku 2009. Samospráva ju zabezpečovala prostredníctvom zeleno-žltého vláčika. Od 1. novembra 2013 ho nahradil autobus s kapacitou 34 miest. Zmenu si vyžiadal najmä rozvoj satelitných častí. Chýbalo tu dopravné spojenie medzi centrom a vzdialenejšími lokalitami ako Mlynský Klin či Malý Biel. Vláčik na to nebol z viacerých dôvodov vhodný.
Autobus jazdí jeden okruh s 25 zastávkami, ktorý začína a končí na autobusovej stanici na Šafárikovej ulici. Vracia sa sem aj v polovici trasy. Ľudí zadarmo dopraví k miestnym úradom, lekárom, k školám a školským zariadeniam. Zastavuje aj pri nákupných centrách. Radnica sa s nimi chcela dohodnúť, aby na autobus prispievali. Podľa hovorkyne však nemali záujem.
Autobus je vyťažený
Po zavedení mestskej autobusovej dopravy si Senčania museli zvyknúť na novú trasu i grafikon. „Cestovný poriadok sa upravoval dvakrát podľa požiadaviek ľudí. Naposledy k 1. novembru 2014,“ povedala Martina Ostatníková. Príchody a odchody autobusu z konkrétnej zastávky môžu Senčania zistiť aj prostredníctvom mobilnej aplikácie.
V súvislosti s mestskou dopravou sa niekoľko podnetov objavilo aj na portáli odkazprestarostu.sk. Je tu podnet, ktorý sa týka zachádzania autobusu do časti Svätý Martin či jeho nadväznosti na vlaky, ktoré prichádzajú na železničnú stanicu. „Autobus je momentálne natoľko vyťažený, že po doplnení požiadaviek bude veľmi náročné splniť ďalšie. Zatiaľ nevieme určiť zmeny v grafikone.“
Viac ako 150-tisíc ročne
Autobus prevádzkuje senecká dopravná spoločnosť L+L. Mestskému zastupiteľstvu najskôr predstavila nezáväznú koncepciu zavedenia mestskej hromadnej dopravy v meste. Potom sa spolu s ďalšími dvomi záujemcami prihlásila do verejnej súťaže na jej prevádzkovateľa.
„Najlepšiu ponuku dala firma L+L, a to 1,29 eur vrátane dane za jeden kilometer,“ povedala v minulosti pre týždenník MY Senec-Pezinok hovorkyňa mesta. Podľa vestníka verejného obstarávania vysúťažilo mesto celkovú cenu zákazky na 620 tisíc eur aj s daňou. So spoločnosťou uzatvorilo rámcovú zmluvu na dobu určitú, a to na štyri roky. Ročné náklady na prevádzku autobusu tak predstavujú 155 tisíc eur aj s daňou.