SENEC. Nefunkčné osvetlenie, chýbajúce dopravné značenie alebo čiernu skládku môžu dnes obyvatelia miest v regióne nahlásiť vďaka mobilným aplikáciám hneď, ako ich spozorujú vo svojom okolí. Svätý Jur, Modra a Senec sa postupne zapojili do projektu Odkazprestarostu.sk, Pezinčania využívajú aplikáciu City Monitor.
Viac ako sto podnetov
Od spustenia projektu nahlásili Senčania 103 podnetov. Úspešnosť samosprávy pri ich riešení je viac ako 60-percentná. Podarilo sa jej ich vybaviť 64, ďalšími 24 sa mestskí úradníci zaoberajú. Bez riešenia zostalo 14 hlásení. Nachádza sa tu aj kategória „rozhodnite“, kde skončil jeden podnet.
„O podnetoch, ktorých konečný stav riešenia nie je jednoznačný, nechávame rozhodnúť návštevníkov našej stránky,“ uvádza sa na stránke odkazprestarostu.sk Senčania sa mohli vyjadriť k podnetu z júla minulého roka. Jeho autorka sa pýtala, kde ma chodiť na prechádzky so svojim psom, nakoľko v Senci neexistuje žiadny výbeh. Radnici tiež adresovala otázku, či je možné nájsť vhodnú plochu, ktorá by sa dala ohradiť a využívať pre tento účel. Sedemnásť hlásení posunula radnica inému subjektu. Päť z nich je už vyriešených, 12 ešte čaká na vybavenie.
Čo neunikne pozornosti?
Prostredníctvom odkazuprestarostu.sk zaslali Senčania v tomto roku sedem podnetov. Tri z nich už stihla senecká radnica vybaviť, trom sa v súčasnosti venuje. Medzi neriešenými sa nachádza podnet, ktorý sa týkal mestskej autobusovej dopravy. Najnovší podnet pribudol 23. na stránke odkazprestarostu.sk 23. januára. Jeho autor ním upozorňuje na chýbajú poklop šachty, ktorá sa nachádza na parkovacom mieste na Krátkej ulici.
Asi tretina nahlásených podnetov sa podľa štatistiky týka ciest a chodníkov (32). Druhou najpočetnejšou skupinou je kategória „ostatné“. Sú tu zaradené podnety, ktoré sa týkajú napríklad športovej haly či chýbajúcich toaliet počas silvestrovskej oslavy. Trojicu dopĺňajú podnety z oblasti verejných služieb, pod ktoré spadá napríklad osvetlenie, kanalizácia či mestská doprava.
Využívajú viac spôsobov
So zavedením projektu sa počet nahlásených podnetov podľa hovorkyne mesta Martiny Ostatníkovej mierne zvýšil. Upozorňuje však na duplicitu. „Niektoré podnety sa dostávajú k predstaviteľom a zamestnancom mesta viacerými cestami zároveň. Ľudia ich nahlásia telefonicky a pridajú ich aj prostredníctvom Odkazu pre starostu. Prípadne sa s rovnakým podnetom obrátia na niektorého poslanca alebo priamo na primátora.“ Ako hovorkyňa dodáva, najviac podnetov nahlasujú ľudia telefonicky alebo mailom.
Témy podnetov zostali rovnaké ako pred spustením projektu. Odkaz pre starostu je podľa hovorkyne zaujímavý najmä tým, že k podnetom je aj diskusia. Niekedy je to výhodou inokedy nevýhodou. „Stalo sa, že pred voľbami sa niektoré diskusie vzdialili od témy podnetu. Niekedy však diskusia pod príspevkom priniesla nové nápady, ktoré mesto zohľadnilo pri riešení podnetov.“
Pozn. red.: Údaje k dátumu 28.1.2015
Kedy začali
SVÄTÝ JUR
Aplikácia Odkaz pre starostu
Oficiálne spustenie – jún 2013
PEZINOK
Aplikácia City Monitor
Oficiálne spustenie skúšobnej prevádzky – 1. novembra 2013
MODRA
Aplikácia Odkaz pre starostu
Oficiálne spustenie – 6. mája 2014
SENEC
Aplikácia Odkaz pre starostu
Oficiálne spustenie – jún 2014
(žaja)