Vodičov čaká obchádzka.
SENEC. Do Bratislavy po diaľnici, naspäť cez Senec so zdržaním v zápche. Takto vyzerá cestovanie mnohých vodičov z regiónu, ktorí dochádzajú za prácou do Bratislavy.
Vodiči, ktorí prichádzajú od obce Blatné, sa na diaľnicu v smere do Bratislavy napoja, odbočiť z diaľnice do Blatného už možné nie je.
Najnovšie informácie k plánovanej rekonštrukcii križovatky Blatné si Senčania vypočuli na okrúhlom stole od Anny Holáskovej z Národnej diaľničnej spoločnosti a projektantov z firmy Dopravoprojekt. Prišli sem na pozvanie mesta.
Starý most zhodia a postavia nový
Neúplnú jednovetvovú križovatku Blatné má nahradiť nová osmičková mimoúrovňová križovatka s napojením na všetky smery. Ide o súčasť rekonštrukcie dalšieho úseku diaľnice D1 medzi Trnavou a Bratislavou v dĺžke 1,4 kilometra.
Vznikne tu šesťpruh s odstavnými pruhmi a povrch vozovky vymenia za cementobetónový. V projektovej dokumentácii pre územné rozhodnutie z roku 2011 boli navrhnuté aj kolektory. Z projektovej dokumentácie pre stavebné rozhodnutie už vypadli.
„Dopravoprojekt v súčasnosti vypracováva dokumentáciu pre stavebné povolenie. Počítame, že právoplatné stavebné povolenie bude vydané koncom februára budúceho roka. Výstavba by sa mala začať ešte v roku 2014, jej ukončenie predpokladáme v roku 2015,“ povedala Anna Holásková.
S rekonštrukciou diaľnice súvisí rekonštrukcia križovatky Blatné a úprava cesty I/61 medzi Sencom a obcou Blatné. Jej súčasťou je most, ktorý vedie ponad diaľnicu. Plánujú ho zbúrať.
„Keď pribudne pripojenie zo všetkých smerov, je nutné cestu rozšíriť o samostatné odbočovacie pruhy vľavo a vpravo a pripájacie pruhy,“ vysvetlil Ladislav Filo z Dopravoprojektu.
Demoláciu mosta si vyžaduje aj rozšírenie diaľnice na šesťpruh. „Existujúce piliere mosta sú tesne vedľa diaľnice. Bránia jej rozšíreniu na šesťpruh aj s odstavnými pruhmi.“
Obchádzka bude trvať minimálne pol roka
Výstavba mosta potrvá podľa Ladislava Fila minimálne pol roka. V úseku od existujúcej križovatkovej vetvy až po obočku na Svätý Martin bude cesta v tomto období uzatvorená. Vodiči si budú zvykať na obchádzkovú trasu.
„Uvažujeme, že popri diaľnici vybudujeme cestu až k podjazdu pri Červenom majeri. Obchádzková trasa bude viesť ďalej po existujúcej komunikácii, ktorá spája Svätý Martin so Sencom,“ povedal projektant.
Podjazd je podľa jeho slov priúzky, preto bude dopravu usmerňovať riadená svetelná signalizácia.
Pozemky pod plánovanou cestou si Národná diaľničná spoločnosť vezme počas trvania obchádzkovej trasy do nájmu. Po ukončení stavby cestu odstráni a pozemky dá do pôvodného stavu.
Cestu do Svätého Martina zrekonštruovali v minulom roku. Počas trvania obchádzky sa podľa poslanca Zdenka Černaya pre enormný nárast áut zničí.
„Obchádzková trasa by ju poškodiť nemala,“ povedala hovorkyňa mesta Martina Ostatníková. Na rekonštrukciu križovatky Blatné nadviažu v Senci vybudovaním dvojpruhovej kruhovej križovatky.
„Mesto Senec pracuje na projektovej príprave križovatky. Zaviazalo sa ho financovať, vyriešiť majetkovoprávne usporiadanie a získať stavebné povolenie. Bratislavský samosprávny kraj má zabezpečiť financovanie samotnej stavby,“ povedala hovorkyňa mesta.
Starostovia nič nové nevedeli
Obchádzkovú trasu pri Senci bude využívať množstvo vodičov z okolia.
Obec Igram má v súčasnosti približne 600 obyvateľov. Mnohí dochádzajú za prácou do Bratislavy a do Senca.
„Máme tu deti, ktoré navštevujú senecké školy. Ľudia sem chodia aj za nákupmi,“ hovorí starosta obce Štefan Kovaľ. Nové informácie o rekonštrukcii križovatky sa dozvedel až od nás.
Starostka obce Blatné Katarína Takáčová bola sklamaná, že starostovia o stretnutí nevedeli.
„Určite by som sa zúčastnila. Je to vec, na ktorú čakáme niekoľko rokov.“ Dodala, že sa o tom dozvedela len náhodou od jednej obyvateľky.
V obci žije asi 1700 ľudí. Podľa starostky asi tri štvrtiny obyvateľov jazdia do Bratislavy a do Senca, malá časť smeruje do Trnavy. Dodáva, že križovatka obec odbremení od vodičov z Cífera či Báhoňa.
Vlado (29) z Blatného pracuje v Bratislave. Do práce jazdí po diaľnici, naspäť sa vracia cez Senec. Z práce cestuje o 10 až 20 minút dlhšie. „Závisí to od toho, aké sú zápchy. “
(žaja)