SENEC, PEZINOK. Terminály integrovanej dopravy majú fungovať ako prestupné miesto pre dochádzaie ľudí z regiónov pri Bratislave za prácou prípadne školou. Vybrať si môžu vlak alebo autobus, ktorý ich z terminálu odvezie do hlavného miesta a späť.
Cestujúcich vo vlakoch do Bratislavy pribúda
Podľa hovorkyne Železničnej spoločnosti Slovensko Jany Morháčovej počet cestujúcich na traťových úsekoch Pezinok-Bratislava a Senec-Bratislava dlhodobo rastie, a to aj na regionálnych aj diaľkových spojoch.
„Tempo rastu je približne rovnaké dlhšie obdobie. Po dokončení terminálov sme sme nezaznamenali nijaký výkyv.“
Prímestské regionálne vlaky majú na týchto trasách vyťaženosť v čase špičky 75 až 95 percent. Od 15. decembra bude platiť nový grafikon. „Pre trvalo rastúci dopravný prúd posilníme dopravu na úseku Pezinok-Bratislava o desať vlakov denne počas pracovných dní,“ povedala Jana Morháčová.
Na trati Senec-Bratislava bude v smere na hlavné mesto polhodinový takt vlakov. Z Bratislavy budú jazdiť vlaky v hodinových intervaloch. Z Pezinka bude ráno odchádzať vlak do Bratislavy každých 15 minút. Popoludní budú vypravia vlaky v opačnom smere približne po 20-tich minútach.
Podľa hovorkyne železníc je pre zásadnejšiu zmenu dopravných prúdov ľudí potrebné zosúladiť vlakové spoje s autobusovou dopravou. Ide najmä o zachádzanie všetkých prímestských autobusov na terminály a riešenie súbežných vlakov a autobusov.
„Od nového grafikonu nedôjde k povinnému zastavovaniu všetkých autobusov na termináloch. To je posledné stanovisko od Bratislavskej integrovanej dopravy, ktorá koordinuje a zastrešuje prípravu druhej etapy integrovanej dopravy.“
Podľa Jany Morháčovej ide o zásadnú prekážku, ktorá by mohla skrátiť dobu cestovania a zvýšiť dostupnosť železnice, aj celej verejnej dopravy.
Zachádzanie k terminálu v Senci zdržuje spoje
Jedným z autobusových dopravcov, ktorý zváža ľudí do hlavného mesta z okresov Senec a Pezinok, je spoločnosť Slovak Lines. Zo Senca odchádza do Bratislavy a späť asi 150 spojov a z Pezinka približne 190 spojov. „Ide o bežné pracovné dni, iná je situácia počas víkendu, keď je spojov podstatne menej,“ povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
K terminálu v Senci zachádza asi 150 spojov, k pezinskému tiež. „Viaceré z týchto spojov z regiónu Senec a Pezinok jazdia k terminálu, aj keď nejdú do Bratislavy.“
Od 15. decembra príde podľa hovorkyne k navýšeniu spojov, ktoré budú prechádzať najmä cez terminál v Pezinku. „Zložitejšia je situácia v Senci, kde je terminál mimo centra mesta a zachádzanie k nemu spôsobuje zdržanie autobusových spojov.“
Oba druhy dopravy sa podľa Evy Vozárovej zlaďovali v minulosti a robí sa to aj teraz. „Cestovné poriadky našich spojov prispôsobujeme v jednotlivých prestupných miestach spojom Železničnej spoločnosti Slovensko, ako aj spojom iných dopravcov. Navážanie na vlaky pridávame v časoch, kde to má vzhľadom na záujem cestujúcich zmysel.“
Navážať na každý vlak by bolo podľa hovorkyne ekonomicky neúnosné.
Zvýšený počet cestujúcich po dobudovaní terminálov v mestách autobusová spoločnosť neeviduje. „Návyky cestujúcich v doprave sa menia len pomaly, uvidíme, ako sa situácia vyvinie budúci rok.“