SENEC. Od 1. októbra funguje na mieste bývalého Obvodného úradu v Senci okresný úrad, kde ľudia vybavia po jednou strechou viacero úradných vecí. Táto zmena súvisí so štrukturálnou reformou štátnej správy, ktorú vedie ministerstvo vnútra. Keďže prebieha postupne, v niektorých mestách fungujú nové okresné úrady dočasne na viacerých adresách.
"Reforma má viesť k zvýšeniu efektivity a transparentnosti v štátnej správe a lepším, dostupnejším, lacnejším a jednoduchším službám pre občana. Vytvorenie inštitútu „jedného predstaviteľa vlády na území okresu“ je ďalším zo širokého komplexu opatrení reformy ESO, ku ktorej sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala vláda," uvádza na svojom webe ministerstvo vnútra.
Okrem agendy obvodných úradov prebrali okresné úrady aj agendu špecializovaných úradov ako obvodné úrady životného prostredia, obvodné úrady cestnej dopravy a pozemných komunikácii či správy katastra. Tieto agendy sú v rámci okresného úradu sústredené do jednotlivých odborov. Od budúceho roka majú na úradoch postupne pribúdať aj klientské centrá, kde si ľudia vybavia svoju občiansku agendu. V skúšobnej prevádzke je v súčasnosti klientské centrum pri Okresnom úrade v Nitre.
Ako povedal prednosta Okresného úradu v Senci Martin Doboš, premena obvodného úradu na integrovaný okresný úrad prebehla bez problémov vďaka dobrej organizácii a tiež preto, že všetky bývalé, dnes integrované úrady, sú v spoločnej budove. "Postupne odstraňujeme drobné prevádzkové nedostatky, ktoré prináša prax spoločného fungovania integrovaného úradu, ale s tým, že sa to nedotýka občanov, klientov."
Na okresnom úrade dnes funguje osem odborov vrátane organizačného, ktorý zabezpečuje jeho chod. "Takpovediac "pod jednou strechou" môžu občania vybaviť agendu živnostenského podnikania, cestnej dopravy a pozemných komunikácií, starostlivosti o životné prostredie, záležitosti, ktoré patria do pôsobnosti pozemkového a lesného odboru, katastrálneho odboru, odboru všeobecnej vnútornej správy a odboru krízového riadenia," vymenováva prednosta.
Na úrade tiež poskytujú informácie pre fyzické a právnické osoby, formuláre, prijímajú podania, vybavujú jednoduché veci na počkanie či overujú listiny a podpisy.
"V budúcom roku tu vznikne kontaktné miesto pre občana, ktoré bude slúžiť pre ešte užšiu komunikáciu občanov s naším úradom. Postupne sa bude rozsah služieb rozširovať tak, ako má za cieľ program reformy verejnej správy ESO," povedal Martin Doboš. To podľa jeho slov v praxi znamená, že občan vybaví svoje záležitosti na jednom mieste a nebude zaťažovaný zháňaním údajov, ktoré má štátna správa k dispozícii.
"Samozrejme to predpokladá elektronizáciu verejnej správy a niektoré organizačné, stavebné a technické úpravy priestorov úradu. Malo by sa tak stať v priebehu budúceho roka."
Čo nájdete na okresnom úrade
Okresný úrad v Senci zastrešuje agendu viacerých špecializovaných úradov miestnej štátnej správy v podobe odborov.
Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií
Odbor starostlivosti o životné prostredie
Pozemkový a lesný odbor
Katastrálny odbor
Odbor krízového riadenia
Odbor živnostenského podnikania
Odbor všeobecnej vnútornej správy
Zdroj: Ministerstvo vnútra SR