Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Niektoré vlaky zo Senca odriekli

ZSSK má dlhodobo nedostatok zamestnancov v profesii rušňovodič, vlakvedúci a v údržbárskych profesiách.

Muž napadol sprievodcu na nástupišti.Muž napadol sprievodcu na nástupišti. (Zdroj: TASR)

SENEC. Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) momentálne chýbajú rušňovodiči.

Prístup k najnovším videám

Niektoré vlaky boli z toho dôvodu dočasne odrieknuté. Nedostatok rušňovodičov umocnilo dovolenkové obdobie, prehĺbila ho aj pandémia.

Náročná odborná príprava rušňovodičov bola totiž na dlhé obdobie zastavená. Pre TASR to uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč s tým, že dopravca situáciu rieši.

Prečítajte si aj Najprv ju zobral na Slnečné jazerá v Senci, potom ju okradol a udrel Čítajte 

Odriekli aj spoje zo Senca

Pre dočasný nedostatok personálu v radoch rušňovodičov boli niektoré vlaky, najmä na úsekoch Senec – Bratislava-Petržalka, Senec – Galanta, Nové Zámky – Bratislava, Malacky – Bratislava a Bratislava – Trnava, dočasne odrieknuté.

SkryťVypnúť reklamu

Od 13. do 17. augusta, teda za päť dní, bolo z tohto dôvodu úplne alebo čiastočne odrieknutých spolu 23 vlakov. Denne má pritom ZSSK vypraviť podľa grafikonu 1538 vlakov.

Kováč podotkol, že ZSSK má dlhodobo nedostatok zamestnancov v profesii rušňovodič, vlakvedúci a v údržbárskych profesiách. V prípade rušňovodičov to ešte prehĺbila pandémia. Ich odborná príprava bola na dlhé obdobie zastavená, kurzy a výcvik rušňovodičov sa presunuli.

Prečítajte si aj FOTO: Veľká protidrogová razia v Senci. Obvinili viacerých ľudí, zadržali drogy aj zbrane Čítajte 

"V roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov na túto profesiu. Približne rovnaký počet rušňovodičov musíme každoročne nahradiť z dôvodu odchodu našich kolegov rušňovodičov do dôchodku alebo z iných dôvodov," skonštatoval hovorca.

Podstav v tejto profesii je dlhodobý, ZSSK chýba 100 – 135 rušňovodičov. Aktuálne najväčší nedostatok rušňovodičov eviduje v Bratislave, Nových Zámkoch a Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

Na západnom Slovensku je navyše podľa Kováča pozícia ZSSK na železničnom trhu práce ovplyvnená koncentráciou súkromných železničných dopravcov, ktorí často ponúkajú prácu mladým rušňovodičom hneď, ako opustia kurz. Tí často odchádzajú aj k dopravcom do Českej republiky.

Záujem o profesiu rušňovodiča stúpa

Záujem o prácu rušňovodiča však podľa slov hovorcu stúpa. "Kým pred piatimi rokmi sme mali ročne v kurze zhruba 60 rušňovodičov – kandidátov, dnes ich máme 120," vyčíslil.

Ich príprava však trvá približne 15 – 18 mesiacov počnúc vstupnou lekárskou prehliadkou až po získanie oprávnenia viesť vlaky na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a povinné poznanie konkrétnej trate.

Prečítajte si aj Zomrel starosta Bernolákova Richard Červienka Čítajte 

ZSSK verí, že situácia s rušňovodičmi sa čoskoro vyrieši. Kováč ozrejmil, že odrieknuté vlaky majú charakter posilovej prímestskej dopravy, ktorej obmedzenie prinesie najmenej problémov pri zabezpečení dopravy v regióne.

SkryťVypnúť reklamu

Odriekanie sa tak podľa neho dotkne tak ako doteraz prevažne osobných vlakov na trasách Bratislava – Malacky, Bratislava – Nové Zámky, Senec – Galanta. "Zrušené sú len niektoré spoje, preto je v tejto situácii možné využiť vlaky, ktoré v grafikone ostali," zdôraznil.

Problém s rušňovodičmi podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) nie je len o odmeňovaní, ale aj o zatraktívnení tejto pozície.

"Primárne potrebujeme vlastných rušňovodičov, kvalitných, dobre vzdelaných, a bol by som veľmi nerád, keby na našich súpravách jazdili zahraniční rušňovodiči. To je až ten posledný plán, ale budeme robiť všetko pre to, aby sme skvalitnili systém vzdelávania a zatraktívnili túto pozíciu," vyhlásil Doležal ešte v piatok (13. 8.).

ZSSK plánuje budúci rok usporadúvať podstatne viac rušňovodičských kurzov ako doteraz. "V Martine sme vybudovali moderné školiace stredisko ZSSK Akadémia, ktoré nám umožní zvýšiť kapacitu kurzov rušňovodičov a ďalších kľúčových profesií a zároveň vytvára priestor na zavádzanie moderných prvkov vzdelávania," dodal hovorca.

Zároveň chce spoločnosť dať možnosť rušňovodičom zarobiť ešte viac ako teraz. "To si však vyžaduje uvoľnenie určitých obmedzujúcich kritérií na strane maximálneho pracovného fondu i miery využitia pracovného času," poznamenal Kováč.

Pre rušňovodičov ZSSK tiež zaviedla osobitný druh prémií a zameriava sa aj na pravidelné zvyšovanie ich miezd. Priemerná mzda rušňovodiča bez nadčasu vlani predstavovala 1374,10 eura, s nadčasmi minulý rok dosiahla 1546 eur. Priemerná mzda všetkých zamestnancov ZSSK s nadčasmi za vlaňajšok pritom bola 1280 eur.

Hovorca dodal, že spoločnosť zaviedla príspevok na podporu náboru či príspevok na ubytovanie pre tých, ktorí dochádzajú z iných regiónov. Tiež odmeňuje kolegov, ak odporučia nového kolegu.

Prečítajte si aj Zosnulý starosta Bernolákova Richard Červienka bol výraznou postavou komunálnej politiky Čítajte  Prečítajte si aj Tragédia na Slnečných jazerách v Senci: Z vody vytiahli telo chlapca Čítajte 

Prihlásiť sa na odber videí

Najčítanejšie na My Senec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 313
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 103
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 581
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 708
  6. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 583
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 557
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 323

Blogy SME

  1. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  2. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  3. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  4. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  7. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  8. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 446
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 885
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 155
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 518
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 520
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 420
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 815
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 784
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

V štyroch kategóriách bol navyše prekonaný traťový rekord.


TASR 2 h

Predpokladaná hodnota zákazky na dodanie autobusov s CNG pohonom predstavuje 52,5 mil. eur, na autobusy s dieselovým pohonom 33 mil. eur.


SITA 26. sep

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep
Ilustračné foto.

Oproti predošlým rokom zaznamenali hygienici menej nedostatkov v prevádzkovej hygiene, ale vyššie množstvo nevyhovujúcich vzoriek.


TASR 23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

Blogy SME

  1. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  2. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  3. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  4. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  7. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  8. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 446
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 885
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 155
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 518
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 520
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 420
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 815
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 784
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu