Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Z Bratislavy sa loďou do Viedne výletníci dostanú za hodinu a trištvrte

Medzi Viedňou a Budapešťou cez Bratislavu začala pravidelne premávať loď pred 189 rokmi, plavba po prúde trvala 14,5 hodiny, kým proti prúdu aj dva dni.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Plavba výletnou loďou z bratislavského prístavu na Fajnorovom nábreží do Viedne trvá hodinu a trištvrte. Vyplýva to z informácií na stránke www.lod.sk. Na trase Viedeň - Bratislava - Budapešť začali pravidelne premávať lode pred 189 rokmi. Plavba po prúde Dunaja trvala 14,5 hodiny, kým proti prúdu parník trasu zdolával aj dva dni.

Ako pre agentúru SITA uviedol komunikačný odbor Ministerstva
dopravy a výstavby (MDV) SR, po Dunaji na trase Bratislava - Viedeň premáva iba jeden slovenský dopravca, a to Slovenská plavba a prístavy - lodná osobná doprava, a. s. Výletné lode tejto spoločnosti odchádzajú z Bratislavy priamo z osobného prístavu, ktorý sa nachádza na Fajnorovom nábreží medzi mostom SNP a Starým mostom neďaleko historického centra mesta.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Primerané množstvo čokolády priaznivo pôsobí na ľudský organizmus Čítajte 



Plavba rýchloloďou z centra Bratislavy do Viedne vrátane preplavenia plavebných komôr vo Freudenau trvá hodinu a trištvrte. Podľa cestovného poriadku na rok 2019 premáva loď od 6. septembra do 20. októbra v piatky, soboty a nedele.

Ráno z Bratislavy

Loď odchádza každý spomínaný deň o 09:00 z Bratislavy s príchodom o 10:45 do Viedne. Výletníci dostanú vyše päťhodinovú prestávku a následne loď o 16:00 vyrazí z Viedne a do Bratislavy sa vráti o 17:30. Počas letnej sezóny od 20. apríla do 1. septembra bol tento interval hustejší, loď premávala od stredy do nedele na každodennej báze.

Ako vyplýva z údajov Štatistického úradu SR, v rámci osobnej vodnej dopravy sa po riekach pretekajúcich cez Slovensko preplavilo v roku 2017 (najnovší štatistický údaj, pozn. SITA) 120,7-tisíca osôb, z toho 91,9-tisíca ľudí v rámci vnútroštátnej vodnej dopravy a zvyšných 28,8-tisíca ľudí v kontexte medzinárodnej vodnej dopravy. Oproti roku 2016 to znamená zhruba 11-percentný pokles, vtedy sa totiž riekami preplavilo dokopy 135,7-tisíca ľudí, z toho 99,7-tisíca cestujúcich sa preplavilo v rámci krajiny a zvyšných 36-tisíc v medzinárodnej vodnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Rozvoj dopravy

Bratislava sa 14. septembra 1830 stala súčasťou nového osobného dopravného spojenia medzi dôležitými centrami rakúsko-uhorskej monarchie. Rozvoj dopravy na Dunaji v 19. storočí umožnil dekrét cisára Františka I. z roku 1817, ktorý umožnil získať právo na prepravu paroloďou po riekach v monarchii, ak bol záujemca schopný predviesť loď s parným pohonom. Prvú úspešnú plavbu na dlhšiu vzdialenosť predviedol 2. septembra 1818 kolesový parník Carolina.

Do Bratislavy priplával z Viedne za tri hodiny, zakotvil oproti Korunovačnému pahorku (dnešné Námestie Ľudovíta Štúra) a ďalší deň pokračoval v plavbe do Budapešti. Na plavbu proti prúdu potom vyplával z Budapešti 16. septembra.

Podľa novín Pressburger Zeitung bola plavba Caroliny veľkou spoločenskou udalosťou. Udelením privilégií začala na Dunaji éra paroplavby, ktorá bola až do vybudovania železničného spojenia medzi Viedňou a Bratislavou najrýchlejším dopravným spojením.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Senec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 295
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 110
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 837
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 584
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 667
  6. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 615
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 557
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 325

Blogy SME

  1. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  2. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  3. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  4. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 448
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 887
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 231
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 522
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 636
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 421
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 784
  8. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 762
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

V štyroch kategóriách bol navyše prekonaný traťový rekord.


TASR 3 h

Predpokladaná hodnota zákazky na dodanie autobusov s CNG pohonom predstavuje 52,5 mil. eur, na autobusy s dieselovým pohonom 33 mil. eur.


SITA 26. sep

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep
Ilustračné foto.

Oproti predošlým rokom zaznamenali hygienici menej nedostatkov v prevádzkovej hygiene, ale vyššie množstvo nevyhovujúcich vzoriek.


TASR 23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

Blogy SME

  1. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  2. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  3. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  4. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 448
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 887
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 231
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 522
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 636
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 421
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 784
  8. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 762
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu