Archív odkryl svedectvo muža, ktorému Štefánik skonal v náručí

Školská kronika z Bernolákova je jedným zo zachovaných cenných svedectiev tejto doby.

Pamätník Milana Rastislava Štefánika v obci Záriečie v Púchovskom okrese slávnostne odhalili 14. júla 1935 (na dobovej snímke).Pamätník Milana Rastislava Štefánika v obci Záriečie v Púchovskom okrese slávnostne odhalili 14. júla 1935 (na dobovej snímke). (Zdroj: TASR)

MODRA. Jozef Švarc z usadlosti neďaleko Ivanky pri Dunaji bol priamym svedkom havárie, pri ktorej sa na zem zrútilo lietadlo s Milanom Rastislavom Štefánikom na palube.

A práve v jeho náručí slovenský hrdina posledný raz vydýchol. "Toto svedectvo sa dostalo náhodou do školskej kroniky z Bernolákova, vtedajšieho Čeklísu, ktorá sa viedla v rokoch 1922 až 1924. Žiaci tejto školy sa na výlete stretli s človekom, ktorý videl ako posledný Štefánika živého," povedal pre TASR Juraj Turcsány, vedúci Archívu Modra, ktorý je pracoviskom Štátneho archívu v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto archíve sa nachádza množstvo obrazových aj písomných dokumentov o M. R. Štefánikovi, ale aj o ďalších miestnych osobnostiach, s ktorými bol Štefánik v kontakte, a ktoré sa potom podieľali nielen na vzniku, ale aj na budovaní prvej Československej republiky v rokoch 1918 a 1919.

Výzva pre múzeá

Práve zámer zmapovať obdobie prvých krokov nového štátu viedol k myšlienke usporiadať výstavu s názvom Muži a ženy roku 1919 určenú pre múzeá, ale napríklad aj stredné školy na území Bratislavského samosprávneho kraja.

Výstavu pripravuje Štátny archív v Bratislave a jeho modranské pracovisko v spolupráci s múzeami a mestami bratislavskej župy.

Školská kronika z Bernolákova je jedným zo zachovaných cenných svedectiev tejto doby. Záznam o školskom výlete do Ivanky pri Dunaji možno nájsť na strane 76.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho autor konštatuje, že sa pri spiatočnej ceste z miesta, kde M. R. Štefánik zahynul, zastavili na tzv. Dolnom Majeri. Práve jeho správca Jozef Švarc deťom aj učiteľom prerozprával svoj zážitok zo 4. mája 1919.

Podľa autentického záznamu v ten deň okolo pol dvanástej dopoludnia začul "obrovský hukot". Najskôr si myslel, že cvičia vojaci z neďalekých Vajnôr, potom však vybehol von.

Aeroplán klesal k zemi

"Tu k veľkému môjmu úžasu som videl asi dva kilometre od majeru, ako klesá aeroplán, z ktorého v malej chvíľke vyšľahli plamene. Potom výbuch a celý stroj klesá v plameňoch veľkou rýchlosťou k zemi. Opäť výbuch, dym a plamene a potom mŕtve ticho," hovorí očitý svedok.

Prečítajte si tiež: V Senci vznikne nové záchytné parkovisko Čítajte 

Bežal na miesto nehody a uvidel hrôzostrašný obraz: "Vetvy a konáre stromov okolo cesty polámané, stroj v plameňoch, neďaleko cesty v troskách asi 20 krokov od cesty jeden dôstojník v uniforme mne neznámej, pod strojom v troskách druhý, obidvaja už mŕtvi.

SkryťVypnúť reklamu

Vedľa cesty v priekope tretí, ktorý potom, keď som k nemu pribehol, aby som mu poskytol pomoc, ešte dýchal. Čiapka ležala vedľa nešťastníka, podľa ktorej som usúdil, že je to iste nejaký generál.

Blúzu, ako aj košeľu som mu rozopol a pomáhal som mu, aby som ho k životu priviedol, ale bohužiaľ moja práca bola márna, lebo asi po pätnástich - dvadsiatich minútach v mojej náruči zomrel," popisoval svedok posledné chvíle Štefánikovho života.

Spočiatku netušil, "kto tento úbohý pán je". V neďalekej taške však našiel "vizitkartu" so Štefánikovým menom. Po chvíli na miesto nehody dorazili autá z Bratislavy aj s ľuďmi, ktorí začali tragickú udalosť vyšetrovať. Odviezli mŕtve telá, aj trosky lietadla.

Podľa Turcsányho existovali rôzne teórie o príčinách havárie. "Podľa jednej haváriu spôsobil drôt, ktorý sa namotal na výškové kormidlo, Taliani zasa uvažovali o možnosti, že Štefánik, keďže bol v zlom zdravotnom stave, upadol do bezvedomia a spadol na riadiacu páku. Podľa iných teórií si vojaci vo vajnorských kasárňach zmýlili lietadlo, považovali ho za maďarské a strieľali po ňom. Ale stroj ani telá neniesli žiadne stopy po streľbe.

Najpravdepodobnejšie bolo, že fúkal silný protivietor, ktorý lietadlo stočil a v dôsledku toho havarovalo," povedal pre TASR Turcsány.

"Predsa je však zaujímavá výpoveď svedka, z ktorej vyplýva, že lietadlo vybuchlo už vo vzduchu, aj keď konšpiračným teóriám o tom, že bol Štefánik zlikvidovaný zámerne, nemožno prikladať význam. Veď nik ani nečakal, že v ten deň má generál Štefánik priletieť, a to z dôvodu zlého počasia v Taliansku."

V modranskom archíve sa zachoval aj telegram, ktorý adresoval obciam vtedajší bratislavský župan Samuel Zoch a informoval ich v ňom o tragickej smrti ministra. "Nariaďte obciam vašeho okresu, aby veškeré verejné budovy, aj privátne, boli ozdobené čiernym práporom. Hudba, koncerty a zábavy sa až do odvolania zastavujú," uvádza sa v telegrame.

Zasadli poslanci

Podľa záznamov z archívu krátko po Štefánikovej smrti zasadalo aj Mestské zastupiteľstvo v Modre. Viedol ho mešťanosta, opát Ľudovít Erney. ktorý vyzval správcu učiteľského ústavu Ferdinanda Píseckého - keďže bol v minulosti Štefánikovým pomocníkom - aby navrhol, akým spôsobom si má mesto uctiť pamiatku hrdinu.

Okrem iného Písecký navrhol, aby mesto poslalo sústrastné telegramy prezidentovi T. G. Masarykovi, matke zosnulého generála Albertíne Štefánikovej a ministrovi Vavrovi Šrobárovi.

Posledná rozlúčka so Štefánikom sa konala na štyroch miestach - 10. mája v Bratislave a o deň neskôr v jeho rodnej obci Košariská, v Brezovej pod Bradlom a na Bradle, kde v roku 1928 sprístupnili známu mohylu, postavenú podľa návrhu architekta Dušana Jurkoviča.

Výstava Muži a ženy roku 1919, ktorú s partnermi pripravuje Štátny archív v Bratislave a Archív Modra, bude na viacerých miestach kraja otvorená v priebehu druhého polroka. "Máme také množstvo materiálov z tohto obdobia, že je to až zázrak, čo všetko sa v archívoch zachovalo," doplnil Turcsány.

Na výstave nebudú chýbať ani unikátne svedectvá o Štefánikovom tragickom konci, od ktorého uplynulo v sobotu 4. mája 2019 rovných sto rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Senec

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 415
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 120
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 446
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 103
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 304
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 538
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 310
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 267
  1. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  2. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  4. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  5. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  6. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  7. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  8. Štefan Šturdzík: Keď do pekla , tak na veľkom bielom koni !!
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 784
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 913
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 360
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 085
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 175
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 744
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

Kvalita, rozmanitosť a dostupnosť na jednom mieste.


Cestovanie s deťmi po Slovensku býva samo o sebe výzvou. Keď si s rodinou naplánujete výlet vlakom a akurát sa v tom čase pritrafí výluka na trati, môže to vyzerať ako recept na zmarené plány.


2
Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


Nepremávajú spoje, ktoré sú prioritne využívané na prepravu žiakov a študentov do škôl.


TASR

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  2. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  4. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  5. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  6. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  7. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  8. Štefan Šturdzík: Keď do pekla , tak na veľkom bielom koni !!
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 784
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 913
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 360
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 085
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 175
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 744
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu