Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Problémy vlakov nie sú náhoda, ale dôsledok ignorovania problémov

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nedávne poruchy, požiare či roztrhnutia vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. nie sú náhodou, ale vyvrcholením dlhodobého ignorovania problémov a zlého riadenia firmy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo s tým, že zanedbaná údržba, nízka efektivita, vysoké náklady, vysoká zadlženosť a zlá finančná situácia sú základné problémy, ktoré štátny osobný vlakový dopravca seriózne nerieši.

Hrozí aj finančný kolaps

Prečítajte si tiež: Železniciam už niekoľko rokoch chýbajú stovky zamestnancov Čítajte 

Inštitút upozorňuje, že pri pokračovaní tohto stavu môže dopravca o niekoľko rokov čeliť hrozbe finančného kolapsu alebo obmedzovania dopravy pre nedostatok pojazdných vozidiel.

"Tento stav spôsobilo dlhodobé preferovanie výdavkov na nákupy nových vozňov a rušňov namiesto systematickej a potrebnej údržby súčasného vozového parku, a tiež nedostatočný záujem o to, ako sú nové vozne a rušne využívané v prevádzke," informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Absolútnu preferenciu tak podľa neho majú nákupy vozidiel, ktoré by ZSSK v prípade zvýšenia efektivity súčasného vozového parku mnohokrát ani nepotrebovala.

"Zlý stav údržby dokazuje vysoký podiel záložných vozidiel a nedodržiavanie plánovaného radenia vlakov," uviedol Cenký. Dopravca podľa neho pre vysokú poruchovosť musí mať vysoký počet záložných rušňov a vozňov, pričom náhradné sú staré s nízkou úrovňou cestovania a vyššou poruchovosťou. Za úplný extrém považuje zrušenie vlakov pre nedostatok súprav (v lepšom prípade náhrada autobusom).

Potrebujú viac rušňov a vozňov

ZSSK podľa riaditeľa IDH denne využíva staré vozidlá, pretože nové jazdia buď neefektívne, alebo stoja pre opravy a poruchy.

"Ministerstvo financií v revízii výdavkov (v roku 2016) identifikovalo, že ZSSK preto potrebuje na zabezpečenie dopravy výrazne viac vozidiel (rušňov a vozňov), než by mala v optimalizovanom stave. V inej analýze sa zasa poukázalo na to, že zlepšením využitia vozňov v rýchlikovej doprave môže ZSSK výrazne obmedziť využívanie starých vozňov," pripomenul Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, rušne v Česku najazdia denne v priemere o polovicu viac. Zlepšenie využitia môže podľa šéfa inštitútu viesť k vyradeniu najstarších rušňov z prevádzky.

Celkovo zlú finančnú situáciu ZSSK a vzrastajúcu neefektivitu konštatovala implementačná správa za rok 2017.

Spoločnosť podľa nej dlhodobo produkuje stratu a znižuje svoju hodnotu, pričom jej záväzky dosahujú šesťnásobok hodnoty majetku, resp. 2,3-násobok jej ročných príjmov.

"Revíziou výdavkov požadovaný cieľ znížiť jednotkové náklady ZSSK neplní, naopak, jej požiadavky na štátne dotácie sústavne rastú (medzi rokmi 2015 a 2017 z 238 mil. eur na 248 mil. eur, resp. z 7,65 eura na 7,88 eura na jeden vlakový kilometer),"poznamenal Cenký.

Hrozbou do budúcnosti podľa neho môžu byť uskutočnené alebo vyhlásené obstarávania, keďže vytvárajú nové záväzky, ktoré bude spoločnosť musieť riešiť. Vedenie spoločnosti napriek tomu hovorí o vyššej efektivite," uviedol riaditeľ.

ZSSK podľa šéfa inštitútu nedokáže dostatočne reflektovať na problémy.

SkryťVypnúť reklamu

"Namiesto toho pokračuje v neefektívnych investíciách a drahých marketingových kampaniach. Marketing spoločnosti sa síce výrazne zlepšil, nedokáže však nahradiť dlhodobo zanedbanú údržbu, nevyrieši zlú finančnú situáciu spoločnosti ani jej nízku efektívnosť a zaostávanie za železnicami v okolitých krajinách," dodal Cenký.

Najčítanejšie na My Senec

Komerčné články

  1. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  2. Talianska tlač bije na poplach
  3. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  4. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  5. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  8. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 366
  2. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 11 004
  3. Všetkým lepí pred voľbami 10 334
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 7 907
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 758
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 128
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 595
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 034

Blogy SME

  1. Boris Vanek: Elektrické autá a ich násilné presadzovanie.
  2. Dušan Koniar: Nie, nemáme na každom kopci hrad
  3. Ján Škerko: Čo si myslíte o volebnom moratóriu?
  4. Anna Miľanová: Klietky... 2023
  5. Otilia Horrocks: Verím, že nie ste ľahostajní.
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Hruštín
  7. Jan Kendera: Vám všetkým, ktorí voliť nechcete, alebo neviete koho, alebo diktujete koho voliť! Alebo všetkým politikou znechuteným.
  8. Tupou Ceruzou: Čistky
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 092
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 50 201
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 906
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 389
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 411
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 32 010
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 808
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 19 290
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

Vytvorené v spolupráci s Plzenským Prazdrojom.


14 h
Ilustračné foto

Na finálovom turnaji v Záblatí sa 4. októbra predstaví osem tímov.


27. sep

Výstavba telocvične pri Základnej škole s materskou školou Javorová alej bola súčasťou väčšieho projektu rozšírenia kapacít tejto školy.


TASR 24 h
Ilustračné foto.

Enviropolícia obvinila 43-ročného muža z obce Chorvátsky Grob v okrese Senec z úmyselného prečinu neoprávneného nakladania s odpadmi.


TASR 27. sep

Blogy SME

  1. Boris Vanek: Elektrické autá a ich násilné presadzovanie.
  2. Dušan Koniar: Nie, nemáme na každom kopci hrad
  3. Ján Škerko: Čo si myslíte o volebnom moratóriu?
  4. Anna Miľanová: Klietky... 2023
  5. Otilia Horrocks: Verím, že nie ste ľahostajní.
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Hruštín
  7. Jan Kendera: Vám všetkým, ktorí voliť nechcete, alebo neviete koho, alebo diktujete koho voliť! Alebo všetkým politikou znechuteným.
  8. Tupou Ceruzou: Čistky
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 092
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 50 201
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 906
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 389
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 411
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 32 010
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 808
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 19 290
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu