Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Stavba križovatky Triblavina sa môže predĺžiť o dva a pol roka

Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Stavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka. Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019. Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Frešo: Rozhodnutie vypustiť kolektory je v rozpore s územným plánom aj so zdravým rozumom Čítajte 



"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. "Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala. Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".

BSK ani aktivisti s diaľnicou bez kolektorov nesúhlasia


Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením. Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko. Pripomíname, že ak by sa NDS držala pôvodných plánov, Triblavina by už bola niekoľko mesiacov hotová. Aktivisti navyše už pred rokom upozornili, že zhotoviteľ bol vybraný na základe súťaže na výstavbu trojpruhu s kolektormi a keďže verejné obstarávanie sa robilo podľa červenej knihy FIDIC, mal by sa aj projekt realizovať tak, ako bolo stanovené v podmienkach súťaže.

"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová. Bratislavský župan však hovorí, že BSK bude trvať na tom, aby bol dodržaný územný plán kraja. Ten sa menil v roku 2009 práve z iniciatívy NDS, ktorá vtedy kolektory obhajovala ako dobré riešenie pre regionálnu dopravu a zároveň tieto komunikácie mali slúžiť ako obchádzkové trasy v čase, keď pre výstavbu na diaľnici budú musieť odkloniť dopravu. Podľa súčasnej predstavy NDS, obchádzkovou trasou a čiastočne aj obslužnou komunikáciou pre stavbárov má byť stará senecká.

SkryťVypnúť reklamu

Érsek hovorí, že štyri pruhy bez kolektorov na D1 stačia

Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta. "V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy. Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov. "Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy. Pri dopravno-kapacitnom posúdení však experti nebrali do úvahy celú plánovanú výstavbu. Opomenuli, že v okolí Triblaviny sa pripravuje výstavba 30-tisícového sídliska. Navyše v okolí vyrastajú alebo sú naplánované aj ďalšie obytné zóny a logistické centrá, ktoré o pár rokov spôsobia podstatný nárast regionálnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa NDS sú kolektory rizikové

NDS stále argumentuje, že čoskoro by ani plnohodnotný trojpruh nestačil a navyše sa obáva, že napájanie kolektorov na diaľnicu by bolo rizikové. Dodáva, že aj v prípade kolektorov, by sa na vstupe do Bratislavy, celá doprava stretla v jednom lieviku. Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502. NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy. "Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová. Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Na strane druhej, ani rozšírenie starej seneckej, ani vybudovanie pezinského obchvatu nie je okamžitou záležitosťou. Ani v jednom prípade ešte nie je hotová projektová dokumentácia.

Najčítanejšie na My Senec

Komerčné články

  1. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  2. Talianska tlač bije na poplach
  3. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  4. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  5. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  8. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 358
  2. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 10 642
  3. Všetkým lepí pred voľbami 10 306
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 7 895
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 757
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 128
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 585
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 034

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Nie, nemáme na každom kopci hrad
  2. Ján Škerko: Čo si myslíte o volebnom moratóriu?
  3. Anna Miľanová: Klietky... 2023
  4. Otilia Horrocks: Verím, že nie ste ľahostajní.
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Hruštín
  6. Jan Kendera: Vám všetkým, ktorí voliť nechcete, alebo neviete koho, alebo diktujete koho voliť! Alebo všetkým politikou znechuteným.
  7. Tupou Ceruzou: Čistky
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Košice Hradová
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 088
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 49 262
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 874
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 376
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 406
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 32 005
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 805
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 18 749
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

Vytvorené v spolupráci s Plzenským Prazdrojom.


14 h
Ilustračné foto

Na finálovom turnaji v Záblatí sa 4. októbra predstaví osem tímov.


27. sep

Výstavba telocvične pri Základnej škole s materskou školou Javorová alej bola súčasťou väčšieho projektu rozšírenia kapacít tejto školy.


TASR 24 h
Ilustračné foto.

Enviropolícia obvinila 43-ročného muža z obce Chorvátsky Grob v okrese Senec z úmyselného prečinu neoprávneného nakladania s odpadmi.


TASR 27. sep

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Nie, nemáme na každom kopci hrad
  2. Ján Škerko: Čo si myslíte o volebnom moratóriu?
  3. Anna Miľanová: Klietky... 2023
  4. Otilia Horrocks: Verím, že nie ste ľahostajní.
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Hruštín
  6. Jan Kendera: Vám všetkým, ktorí voliť nechcete, alebo neviete koho, alebo diktujete koho voliť! Alebo všetkým politikou znechuteným.
  7. Tupou Ceruzou: Čistky
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Košice Hradová
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 088
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 49 262
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 874
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 376
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 406
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 32 005
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 805
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 18 749
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu