Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Stavba križovatky Triblavina sa môže predĺžiť o dva a pol roka

Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Stavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka. Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019. Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Frešo: Rozhodnutie vypustiť kolektory je v rozpore s územným plánom aj so zdravým rozumom Čítajte 



"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. "Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala. Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".

BSK ani aktivisti s diaľnicou bez kolektorov nesúhlasia


Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením. Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko. Pripomíname, že ak by sa NDS držala pôvodných plánov, Triblavina by už bola niekoľko mesiacov hotová. Aktivisti navyše už pred rokom upozornili, že zhotoviteľ bol vybraný na základe súťaže na výstavbu trojpruhu s kolektormi a keďže verejné obstarávanie sa robilo podľa červenej knihy FIDIC, mal by sa aj projekt realizovať tak, ako bolo stanovené v podmienkach súťaže.

"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová. Bratislavský župan však hovorí, že BSK bude trvať na tom, aby bol dodržaný územný plán kraja. Ten sa menil v roku 2009 práve z iniciatívy NDS, ktorá vtedy kolektory obhajovala ako dobré riešenie pre regionálnu dopravu a zároveň tieto komunikácie mali slúžiť ako obchádzkové trasy v čase, keď pre výstavbu na diaľnici budú musieť odkloniť dopravu. Podľa súčasnej predstavy NDS, obchádzkovou trasou a čiastočne aj obslužnou komunikáciou pre stavbárov má byť stará senecká.

Skryť Vypnúť reklamu

Érsek hovorí, že štyri pruhy bez kolektorov na D1 stačia

Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta. "V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy. Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov. "Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy. Pri dopravno-kapacitnom posúdení však experti nebrali do úvahy celú plánovanú výstavbu. Opomenuli, že v okolí Triblaviny sa pripravuje výstavba 30-tisícového sídliska. Navyše v okolí vyrastajú alebo sú naplánované aj ďalšie obytné zóny a logistické centrá, ktoré o pár rokov spôsobia podstatný nárast regionálnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa NDS sú kolektory rizikové

NDS stále argumentuje, že čoskoro by ani plnohodnotný trojpruh nestačil a navyše sa obáva, že napájanie kolektorov na diaľnicu by bolo rizikové. Dodáva, že aj v prípade kolektorov, by sa na vstupe do Bratislavy, celá doprava stretla v jednom lieviku. Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502. NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy. "Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová. Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Na strane druhej, ani rozšírenie starej seneckej, ani vybudovanie pezinského obchvatu nie je okamžitou záležitosťou. Ani v jednom prípade ešte nie je hotová projektová dokumentácia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 132
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 478
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 198
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 205
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 648
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 194
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 450
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 476
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 263
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

M. Klus: Na prechod cez hranice by sa mohol použiť covid certifikát

Obsahovať by mal buď výsledok negatívneho testu na ochorenie COVID-19, potvrdenie o prekonaní infekcie, alebo o zaočkovaní proti ochoreniu.

Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Martin Klus.

Očkovanie proti COVID-19 sa bude realizovať v 11 fázach

Ľudia starší ako 18 rokov sa môžu dať zaočkovať až v poslednej, jedenástej fáze.

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.

V Limbachu rozšíria Základnú školu na Vinohradníckej ulici

Náklady odhadujú na 1,5 milióna eur bez DPH.

V Malackách je v prevádzke už päť odberových miest

Od stredajšieho rána sú v Malackách ďalšie tri odberové miesta na testovanie na nový koronavírus - fungujú v miestnych školách.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?