Piatok, 25. máj, 2018 | Meniny má Urban
Nájdete nás na webe

Stavba križovatky Triblavina sa môže predĺžiť o dva a pol roka

Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019.

Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Stavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Senec sa môže predĺžiť o dva a pol roka. Pôvodne mala byť hotová v apríli tohto roka, dva roky od uzavretia zmluvy so zhotoviteľom, spoločnosťou Porr, s. r. o., Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor predpokladá ukončenie výstavby koncom roka 2019. Zo zmluvnej ceny stavby križovatky Triblavina 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH) bolo doteraz preinvestovaných 4,9 mil. eur, teda štvrtina.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Frešo: Rozhodnutie vypustiť kolektory je v rozpore s územným plánom aj so zdravým rozumom



"NDS požiadala o zmenu stavby pred dokončením pre nárast intenzít dopravy v tomto úseku a pre koordináciu so stavbou obchvatu D4 a križovatky D1/D4," informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. "Na križovatke Triblavina prebiehajú stavebné práce na objektoch, ktoré nepodliehajú zmene stavby pred dokončením," dodala. Výstavbu križovatky Triblavina podľa NDS dlhodobo spomaľujú aktivisti Občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí "využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení, a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele".

BSK ani aktivisti s diaľnicou bez kolektorov nesúhlasia


Zástupcovia OZ Triblavina trvajú na rozšírení D1 medzi Bratislavou a Trnavou a výstavbe križovatky Triblavina podľa pôvodných plánov so súbežnými komunikáciami vedľa diaľnice, tzv. kolektormi. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasil so zmenou stavby križovatky Triblavina pred dokončením. Zmena spočíva v rozšírení D1 od Bratislavy po Senec na osem pruhov, po štyri v každom smere, namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Postoj kraja je podľa jeho predsedu Pavla Freša v súlade s územným plánom, ktorý zahŕňa aj kolektory. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR zamietavé stanovisko. Pripomíname, že ak by sa NDS držala pôvodných plánov, Triblavina by už bola niekoľko mesiacov hotová. Aktivisti navyše už pred rokom upozornili, že zhotoviteľ bol vybraný na základe súťaže na výstavbu trojpruhu s kolektormi a keďže verejné obstarávanie sa robilo podľa červenej knihy FIDIC, mal by sa aj projekt realizovať tak, ako bolo stanovené v podmienkach súťaže.

"NDS disponuje stanoviskom BSK, v ktorom súhlasí so štvorpruhovým usporiadaním diaľnice D1 (v každom smere). BSK sa zároveň zaviazal v zmluve o spolupráci, že napojí križovatku Triblavina na cestu III/50212 a neskôr na II/502," uviedla Michalová. Bratislavský župan však hovorí, že BSK bude trvať na tom, aby bol dodržaný územný plán kraja. Ten sa menil v roku 2009 práve z iniciatívy NDS, ktorá vtedy kolektory obhajovala ako dobré riešenie pre regionálnu dopravu a zároveň tieto komunikácie mali slúžiť ako obchádzkové trasy v čase, keď pre výstavbu na diaľnici budú musieť odkloniť dopravu. Podľa súčasnej predstavy NDS, obchádzkovou trasou a čiastočne aj obslužnou komunikáciou pre stavbárov má byť stará senecká.

Érsek hovorí, že štyri pruhy bez kolektorov na D1 stačia

Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby križovatky Triblavina pred dokončením 7. augusta. "V súčasnosti prebieha konanie a o veci nebolo rozhodnuté. Termín vydania rozhodnutia závisí od stanovísk dotknutých orgánov a účastníkov konania," uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy. Expertná komisia, ktorú zriadil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) z odborníkov špeciálne na preskúmanie najlepšieho riešenia križovatky Triblavina, podľa rezortu úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov. "Vzhľadom na výstupy dopravného modelu je rozšírenie diaľnice na osem pruhov kapacitne dostačujúce aj pre výhľadové obdobie do roku 2040," tvrdí ministerstvo dopravy. Pri dopravno-kapacitnom posúdení však experti nebrali do úvahy celú plánovanú výstavbu. Opomenuli, že v okolí Triblaviny sa pripravuje výstavba 30-tisícového sídliska. Navyše v okolí vyrastajú alebo sú naplánované aj ďalšie obytné zóny a logistické centrá, ktoré o pár rokov spôsobia podstatný nárast regionálnej dopravy.

Podľa NDS sú kolektory rizikové

NDS stále argumentuje, že čoskoro by ani plnohodnotný trojpruh nestačil a navyše sa obáva, že napájanie kolektorov na diaľnicu by bolo rizikové. Dodáva, že aj v prípade kolektorov, by sa na vstupe do Bratislavy, celá doprava stretla v jednom lieviku. Dopravní experti namiesto kolektorov vedľa diaľnice navrhli prednostne rozšíriť súčasné komunikácie ďalej od diaľnice, napríklad starú seneckú cestu I/61 alebo pezinskú cestu II/502. NDS uz začala prípravu rozšírenia cesty I/61 Bratislava - Senec v dĺžke 13,8 kilometra z dvoch na štyri jazdné pruhy. "Rozšírenie diaľnice na štyri pruhy a pridanie dvoch pruhov ku starej seneckej ceste zabezpečí lepší rozptyl dopravy pri zachovaní plynulosti dopravy na D1, čo by pôvodná koncepcia s kolektormi nedokázala. Pre budúcnosť považujeme kolektory za ďalšie možné zvýšenie kapacity pozemných komunikácií na vstupe a výstupe z mesta," dodala Michalová. Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné.

Na strane druhej, ani rozšírenie starej seneckej, ani vybudovanie pezinského obchvatu nie je okamžitou záležitosťou. Ani v jednom prípade ešte nie je hotová projektová dokumentácia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  2. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  6. Všetko, čo rodiny milujú
  7. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  8. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  9. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  10. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 747
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 18 222
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 12 944
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 7 820
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 5 831
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 209
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 821
  8. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 4 237
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 358
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 2 902

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Voľby do VÚC Bratislava 2017 (župné voľby)

Hlavné správy z MY Senec

Kraj do dvoch rokov zrekonštruuje Synagógu ortodoxných

Rekonštrukcia synagógy aj výstavba Infopavilónu bude stáť vyše jeden a pol milióna eur.

Náhle vstúpil do koľajiska, rušňovodič už nedokázal nehode zabrániť

Policajti pátrajú po totožnosti muža, ktorého včera večer prešiel vlak.

EKOBAL, s.r.o. - ocenený medzinárodnou cenou Business Superbrands 2018

Nezávislá komisia expertov Brand Council programu Slovak Superbrands udelila firme EKOBAL, s.r.o. cenu Slovak Business Superbrands Award 2018, čím zložila poctu jej úspechom v podnikaní a vybudovaní silnej značky.

ROZHOVOR

Robia iba to, čo ich baví. Trnavskí aktivisti na Godota nečakajú

Občianske združenie Godot projekt je o kreativite, dobrom nápade, spájaní a nezištnej pomoci.

Vraky sú problémom aj v Senci

Radnica uzavrela zmluvu o zabezpečení zberu starých vozidiel s autovrakoviskom z Bernolákova.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na horskom priechode Huty postáva medveď, stopár

Medvede na Liptove dávajú o sebe vedieť. V priebehu jedného dňa hlásili Liptáci minulý týždeň medveďa hneď z troch miest. Podľa odborníkov ale v tomto období nejde o nič nezvyčajné.

Po nehode zraneniam podľahol

Na ceste prvej triedy v Trenčianskom okrese sa zrazili autá. Následky sú pre dvoch vodičov vážne.

Muža v Nitre zabil blesk. Zasiahol ho na námestí oproti kostolu

Ľudia v neďalekej firme počuli silný úder hromu. Potom vonku videli ležať nehybné telo.

El Maestro slovo dodržal. Vyzbieranú sumu na pokutu daroval sanatóriu

Nestor El Maestro odovzdal vyzbieraných 2 000 eur dennému detskému sanatóriu pri fakultnej nemocnici v Trnave.

Vybrali SME



Už ste čítali?