Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
Pridajte si svoje mesto

Pri príprave výstavby križovatky Triblavina zistili viaceré nedostatky

Preverením finančného harmonogramu projektu kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava.

Ide napríklad o chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania.

"Vnútorný kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti a aj preto zistenia NKÚ nedokázali diaľničiari identifikovať vo vlastnej réžii," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková po tom, ako úrad ukončil mimoriadnu kontrolu v diaľničnej spoločnosti.

Kontrolný úrad podľa jej slov upozornil vedenie NDS na hroziace riziko, že pri stavbe križovatky Triblavina nebude dodržaný plánovaný termín ukončenia stavby. Preverením finančného harmonogramu projektu totiž kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

"Skutočne realizované práce k 31. decembru 2016 predstavovali približne 3,7 milióna eur v porovnaní s plánovanými 14,7 miliónmi eur," vyčíslila Bolech Dobáková.

Aj preto podľa nej existuje riziko nutnosti ďalších úprav časového harmonogramu a hrozí tak nedodržanie termínu ukončenia stavby do 13. mája 2017.

Oneskorenie spôsobilo podľa NKÚ najmä podcenenie časovej náročnosti procesu prípravy a priebehu verejného obstarávania.

"Kontrolóri poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja," dodala hovorkyňa. V tejto veci sa podľa jej slov nezačalo konanie vo veci rozporu na ministerstve dopravy.

Chýbali výsledky analýzy

Projektová dokumentácia, ktorú kontrolóri spolu s pribratými osobami preverovali, neobsahovala výsledky podrobnej analýzy dopravných prieskumov.

"Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte," vysvetlila Bolech Dobáková.

Kontrolóri podľa nej upozornili aj na fakt, že štúdia z roku 2015 aj všetky predchádzajúce vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty, ktoré neboli dokladované výkonom dopravného prieskumu.

Podľa kontrolného úradu sa pritom v prípade splnenia všetkých požiadaviek podľa platných technických noriem mohla NDS jednoznačne oprieť o výsledky komplexnej inžinierskej práce.

"Tieto sa však v žiadnej predloženej a preverenej dokumentácii nenachádzali," upozornila hovorkyňa.

Opatrenia na zníženie rizík

NKÚ diaľničnej spoločnosti po kontrole odporučil vyžadovať od zhotoviteľov vypracovanie technických štúdií a projektovej dokumentácie podľa platných technických noriem a technických podmienok.

"Vzhľadom na to kontrolóri odporúčajú zaradiť do objednávky alebo opisu predmetu zákazky pri verejnom obstarávaní podrobný popis technického zadania," doplnila Bolech Dobáková.

Úrad zároveň odporučil prijať opatrenia, ktoré budú viesť k zníženiu rizík a k optimalizácii procesov plánovania a prípravy investičnej výstavby.

Rezortu dopravy súčasne kontrolóri odporučili doplniť a aktualizovať technické normy Slovenskej technickej normy, podmienky a inštrukcie o dopravno-inžinierskej dokumentácii a pravidelne preškoľovať zodpovedných zamestnancov ministerstva a podriadených organizácií o technických podmienkach a normách v systéme inžinierskych činností v súvislosti s projektovými prácami.

NKÚ robil mimoriadnu kontrolu v NDS zameranú na plnenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 aj na postup akciovej spoločnosti pri príprave a riadení strategických infraštruktúrnych projektov. Tento proces bol preverený práve na projekte stavby diaľnice D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina.

Ďalšie články z témy Slovensko

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Slovensko  na cestovanie.sme.sk

  1. Muž zahynul po zrážke s vlakom 84
  2. Voľby do VÚC 2017 Senec: Zoznam kandidátov na poslancov 58
  3. Náhradná autobusová stanica na Nivách začne fungovať od 1. októbra 20
  4. Razia v Bernolákove, Ukrajinci tu pracovali na čierno 19
  5. V Senci zrazil taxík dievča, utrpelo ťažké zranenia 4
  6. NDS sa chváli križovatkou, ľudia z Blatného majú opačný názor 4
  7. Festival Slovenské hrady opäť s úspechom 3
  8. Železnica bude pod drobnohľadom polície 3
  9. Ján Mrva dnes ohlásil kandidatúru 2
  10. V Ivanke vyčíňali vandali 2

Najčítanejšie správy

Senec

Muž zahynul po zrážke s vlakom

Nehoda sa stala nadránom vo Veľkom Bieli

Voľby do VÚC 2017 Senec: Zoznam kandidátov na poslancov

Zoznam kandidátov z volebných obvodov okresu Senec.

Náhradná autobusová stanica na Nivách začne fungovať od 1. októbra

Cestujúci na náhradnej autobusovej stanici nájdu informácie o spojoch, oddychovú zónu, priestor na odkladanie batožiny, toalety aj stánky s občerstvením.

Razia v Bernolákove, Ukrajinci tu pracovali na čierno

Ukrajinci pracovali na Slovensku bez povolenia.

V Senci zrazil taxík dievča, utrpelo ťažké zranenia

Nehoda sa stala o pol štvrtej popoludní, príčiny nehody polícia vyšetruje.

Blízke regióny

Townhill v centre Nitry: Dve podlažia budú pod zemou

Podmienky krajského pamiatkového úradu zrušil odvolací orgán. Výbor mestskej časti má proti zámeru námietky.

Huby už konečne rastú

Po dlhšie trvajúcom suchu na hornej Nitre v posledných dňoch zapršalo a huby už konečne začali rásť.

Integrované osvetlenie bude len druhým v Európe

Trenčín bude po Budapešti druhým mestom v Európe, ktoré bude mať moderné integrované osvetlenie.

V Kocuranoch padla žena z koňa. Zasahovať museli leteckí záchranári

Pre nedostupnosť terénu pre pozemnú záchranku bol žene na pomoc privolaný vrtuľník.

Autá čakajú v dlhých kolónach, meškanie majú aj autobusy

Dramatická situácia zrejme bude trvať až do polovice novembra. Vtedy majú otvoriť križovatku.

Všetky správy

Dvesto pretekárov bojuje šesť a pol hodiny o titul a vždy vyhrá Sagan

Slovák má najviac víťazstiev, tituly zbiera ako na bežiacom páse a slávneho Merckxa mrzí, že si s ním nemohol zmerať sily, keď sám jazdil.

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch aj to, ako skupina favoritov dostihla úniky.

Matthews znovu prehral so Saganom. Som sklamaný, priznal

Austrálčan získal na majstrovstvách sveta druhú medailu za posledné tri roky.

Štvrtý titul? O rok naň Sagan môže zabudnúť

Trať majstrovstiev sveta v Innsbrucku v roku 2018 je samý kopec.

Kam vyraziť