BRATISLAVA. V piatok médiá zverejnili správu, že rozšírenie diaľnice D1 bude aj s kolektormi. Zdrojom bola tlačová správa aktivistov z OZ Triblavina, ktorí takto zareagovali na fakt, že podľa znaleckého posudku, NDS vykupuje pozemky aj pod kolektory.
"Znalecký posudok na odhad ceny pozemku predložený majiteľom pozemkov opisuje plánovanú stavbu nasledovne: Umiestňovaná stavba predstavuje úpravu jestvujúcej diaľnice D1 z pôvodnej 4 -pruhovej kategórie D 26,5/120 na 6-pruhovú kategóriu D 33,5/120 so súbežnými kolektormi (asfaltovými cestami) po oboch stranách diaľnice D1. Uvedený Znalecký posudok bol vypracovaný na základe objednávky Národnej diaľničnej spoločnosti Objednávka č. OBJ/6395/2017 dňa 20.01.2017 znaleckou organizáciou ÚEOS – Komercia," písali aktivisti v správe.
Nie je to hoax
Znalecký posudok máme k dispozícii a skutočne hovorí o tom, že D1 sa v úseku Bratislava-Blatné bude rozširovať na šesťpruh s kolektormi, to však ešte neznamená, že NDS by zrazu zmenila názor, ktorý presadzuje už vyše roka. Akurát, že pozemky vykupuje podľa toho, čo má aktuálne povolené, a to je pôvodný šesťpruhový variant so súbežnými kolektormi.
O stanovisko sme požiadali aj NDS, "V znaleckom posudku sa uvádza, že bol vypracovaný za účelom právneho úkonu majetkovoprávneho vysporiadania stavby D1 Bratislava - Senec skapacitnenie, I.etapa Bratislava-Triblavina, čo je názov rozšírenia diaľnice D1 na 8-pruh. Preto nie je pravdou, že by sme vykupovali pozemky aj pod súbežné cesty, kolektory.“
Teraz nebudú, ale raz možno áno
Napriek tomu, že NDS v stanovisku rázne odmietla výkup pozemkov pod kolektory, neznamená to, že nebudú nikdy. Na rokovaní NDS a aktivistov koncom februára zaznela zo strany diaľničiarov informácia, že na Triblavine je v budúcnosti možné kolektory dobudovať.
Len teraz by podľa NDS bolo toto riešenie príliš drahé. Možno o pár rokov, keď v okolí Triblaviny vyrastie všetka plánovaná a už aj povolená výstavba, bude štát znova rozmýšľať, čo urobí s preplnenými cestami.
Zhrnutie
NDS trvá aj naďalej na osempruhovom riešení, regionálnu dopravu, by mala vyriešiť štvorpruhová stará senecká a obchvat Pezinka. Rozšírenie starej seneckej je však otázka ďalších minimálne siedmich rokov a Pezinský obchvat, podľa aktuálneho stavu, na ešte dlhší čas. Navyše podľa našich informácií nie je vôbec jasné, či je obchvat Pezinka skutočne plánovaný na to, aby odbremenil Pezinok a Svätý Jur, tak, ako sa to prezentuje dnes.
Križovatky Triblavina a Blatné sú vo výstavbe, podľa NDS je všetko v poriadku a v súlade so zákonom, aktivisti hovoria o opaku. Vzdať nemienia a plánujú blokády, aj takto chcú upozorniť na to, že doprava v regióne bude časom ešte horšia. Prvá menšia blokáda je plánovaná na štvrtok 16. marca popoludní, o jej priebehu a presnom mieste budeme včas informovať.