Štvrtok, 24. október, 2019 | Meniny má Kvetoslava
Nájdete nás na webe

Kadiaľ prevŕtajú Karpaty je stále otázne

Ministri tvrdia, že o trase D4 cez Malé Karpaty bude ešte diskusia.

Do roku 2030 by mal viesť popod Karpaty tunel.Do roku 2030 by mal viesť popod Karpaty tunel.(Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

BRATISLAVA. Pri výbere trasovania diaľnice D4 v úseku Bratislava-Rača - Bratislava-Záhorská Bystrica je potrebné vyselektovať riešenie, ktoré bude zohľadňovať situáciu obyvateľov v najbližšom okolí diaľničného úseku, no i dôležitosť tohto tranzitu pre hlavné mesto i celé Slovensko. V súvislosti s diskusiou o variantoch vedenia diaľničného úseku s tunelom Karpaty to povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Riešenie stále hľadajú

"My potrebujeme vybrať riešenie, ktoré umožní čo najlepšie napojenie na existujúcu cestnú sieť," reagoval minister v súvislosti s viacerými variantmi trasovania úseku. Uistil, že o jednotlivých možnostiach úseku, ktorý bude súčasťou obchvatu hlavného mesta, chce ešte viesť odbornú debatu. Reagoval tak i na sťažnosť obyvateľov Marianky, Záhorskej Bystrice, ďalších dotknutých obcí i aktivistov z občianskeho združenia (OZ) Malé Karpaty. Tí vyčítajú, že Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR do povinnej časti hodnotenia vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie nezahrnulo verejnosťou a dotknutými obcami požadované alternatívne varianty trás tunela pod Karpatmi z Lamača do Rače a pod Pezinskú Babu. Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) dnes uviedol, že proces je len na začiatku a envirorezort zohľadňuje pripomienky. "Myslím, že budeme posudzovať všetky varianty," uviedol šéf envirorezortu.

Článok pokračuje pod video reklamou

MŽP do rozsahu hodnotenia pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie určilo tri varianty trasovania. Variant 1 predpokladá celkovú dĺžku úseku 12.417 metrov, tunel Karpaty má mať dĺžku 10.980 metrov. Tunel sa bude začínať pod východnými svahmi Vajnorskej hory a vyúsťovať bude severozápadne od obce Marianka. Od tohto miesta po už vybudovaný úsek medzi diaľničnými križovatkami Stupava a Záhorská Bystrica bude približne jeden kilometer diaľnice viesť po násype.

Vo variante 2 bude celková dĺžka tunela 10.500 metrov, západný portál bude umiestnený pri západnom okraji obytnej zástavby obce Marianka. Aj v tomto prípade sa ráta s tým, že posledný kilometer úseku, končiaci mimoúrovňovou križovatkou Záhorská Bystrica, má viesť po násype, vo výške maximálne šesť metrov. Celková dĺžka tohto variantu je 12.372 metrov.

Variant 3 ráta s predĺžením vyústenia tunela za Mariankou s podúrovňovým križovaním Bratislavskej cesty I/2.

Súčasný variant je príliš blízko obce

Aktivisti z OZ Malé Karpaty poukazujú na malú vzdialenosť diaľničného úseku od obce Marianka a na to, že projekt bude mať nielen počas prevádzky, ale aj počas stavby výrazný negatívny dopad na obyvateľov v okolí. Dušan Statelov z OZ takisto upozornil, že v celom projekte je viacero nevyjasnených otázok, vrátane samotného zámeru i efektu celého projektu. "Aj napriek niekoľkoročnému procesu hodnotenia D4 investor doteraz neobjasnil účel stavby z celospoločenského hľadiska, nebola doložená požadovaná dopravná prognóza odľahčenia jednotlivých ťahov v Bratislave, ani tranzitných ťahov do Rakúska a Maďarska," pripomenul Statelov.

S výstavbou diaľnice D4 v úseku Rača - Záhorská Bystrica by sa malo začať v roku 2025, diaľničný úsek s viac ako desaťkilometrovým tunelom v masíve Malých Karpát by mal byť dokončený v roku 2030. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) to uviedla v projektovom zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 289
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 336
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 060
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 333
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 410
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 113
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 653
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 588
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 560
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 535

Téma: Obchvat Bratislavy


Hlavné správy z SME | MY Senec - aktuálne správy

Telekomunikačný operátor Slovanet preberá lokálneho poskytovateľa internetu IvankaNet

Cieľom akvizície je vybudovanie nového optického a LTE pripojenia v obci Ivanka pri Dunaji.

Ilustračné foto.

Čo robiť, ak zomrie niekto blízky

Ak nám zomrie blízky človek, je pochopiteľné, že smútime. No nevyhneme sa ani množstvu praktických povinností – od vybavenia, pohrebu cez vyriešenie rôznych záväzkov, ktoré mal zomrelý voči iným inštitúciám až po riešenie pozostalosti. Pomôže vám náš manuál v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Mesto Senec prispeje k rozvoju elektromobility

V centre nainštalovalo nabíjaciu stanicu pre dva elektromobily.

Ľudí, ktorí sú okázaní na sociálne dávky, je čoraz menej

Počet poberateľov dávok v hmotnej núdzi na Slovensku naďalej klesá.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

V Hurbanove chytili šoférku s 3,52 promile

Vodič v Imeli nafúkal 3,15 promile. Ďalší opitý šofér skončil v Kolte v potoku.

Vlkolínec má konečne reštauráciu. Lákať chce na tradičnú kuchyňu

Vlkolínec navštívia ročne desiatky tisíc turistov z celého sveta, láka ich štatút Unesco. Vo Vlkolínci však chýbala reštaurácia.

Aktualizované o vyjadrenie ZSSK

Nastúpili a hneď vystúpili. Aj takto vyzerá cestovanie po železnici

Obedný vlak z Bystrice do Zvolena sa nedokázal pohnúť. Cestujúci márne čakali na nejakú informáciu.

Vybrali SME

Už ste čítali?