Štvrtok, 19. apríl, 2018 | Meniny má Jela
Pridajte si svoje mesto

Reakcie na tlačovú konferenciu aktivistov a OĽaNO

NDS: Tvrdenia aktivistov o náraste ľudí v okolí Bratislavy sú zrejme nereálne.

Výstavba križovatky Triblavina na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Do kapacitných posúdení vypracovaných v súvislosti s križovatkou Triblavina boli podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zahrnuté všetky investičné zámery, z ktorých boli v danom čase dostupné dopravno-inžinierske údaje.

Diaľničiari tak reagovali na vyjadrenia zo strany aktivistov z Občianskeho združenia (OZ) Triblavina a predstaviteľov hnutia OĽaNO-NOVA o tom, že v obciach na výstupe z Bratislavy začne bývať ďalších 100.000 ľudí. Pritom v štúdii, na základe ktorej sa rozhodlo o zmenách v križovatke aj v rozšírení diaľnice D1 do Trnavy, sa podľa aktivistov hovorí len o 14.500 ľuďoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

NDS však považuje takýto odhad rozvoja tohto územia za pravdepodobne nereálny a nadhodnotený. "To by sa na predmestie hlavného mesta musel presťahovať celý Prešov s približne 87.000 obyvateľmi a Šamorín s približne 13.000 obyvateľmi," uviedol pre TASR vedúci odboru marketingu a služieb verejnosti NDS Martin Guzi.

Pôvodne to malo byť inak

Pôvodne sa totiž počítalo s tým, že sa diaľnica D1 rozšíri na plnohodnotný šesťpruh spolu s odstavnými pruhmi. Zároveň mali po oboch stranách cesty pribudnúť kolektory, čiže zberné cesty, cez ktoré sa mali obyvatelia priľahlých obcí napájať na diaľnicu.

Ministerstvo dopravy však rozhodlo o zmene, na základe ktorej sa má diaľnica D1 rozšíriť na osemprúdovú cestu, čiže kolektory majú byť akoby súčasťou samotnej diaľnice. Aktivisti však pri tomto riešení oponujú, že sa zníži počet možných pripojení na diaľnicu a namiesto viacerých križovatiek sa postaví len jedna - Triblavina.

S takýmito tvrdeniami však ministerstvo dopravy a ani NDS nesúhlasia. "Už sa stavia veľký obchvat Bratislavy, iba na vstupe do mesta od Senca a Pezinku prinesie obyvateľom štyri nové diaľničné križovatky. Ak do toho započítame aj vznikajúce križovatky Triblavina a Blatné, tak v tejto oblasti bude šesť nových diaľničných križovatiek, čo zabezpečí dostatok pripojení na zlepšenie dopravnej obsluhy tohto regiónu," uviedli z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Zástupcovia OZ Triblavina a opozícia teda podľa rezortu účelovo klamú, keď tvrdia, že dopravu pre ľudí v regióne má zlepšiť iba jedna križovatka.

Diaľničiari zároveň argumentujú aj tým, že tri diaľničné pruhy na D1 na vstupe a výstupe z Bratislavy už dnes často nestačia. "Pre trvalý nárast dopravy je nevyhnutné diaľnicu rozšíriť na štyri pruhy," dodal Guzi. Riešenie, ktoré presadzujú aktivisti, teda zachovanie diaľnice s tromi pruhmi, by preto podľa neho zhoršilo a do budúcna paralyzovalo dopravu na výjazde z hlavného mesta.

"NDS v spolupráci s ministerstvom dopravy postupuje pri riešení úseku D1 smerom na Trnavu zodpovedne, tak, aby zabezpečilo plynulosť dopravy v strednodobom a dlhodobom horizonte," opísal. Takým riešením je podľa neho plnohodnotné rozšírenie D1 v úseku Bratislava - Blatné na štyri pruhy s odstavným pruhom a ďalej po Trnavu s plnohodnotným trojpruhom s odstavným pruhom.

Zároveň podľa NDS dopravní experti namiesto kolektorov odporúčajú okrem rozšírenia diaľnice zvýšiť kapacitu aj existujúcich ciest, či už starú seneckú cestu prvej triedy I/61 alebo ďalšie. "NDS odštartovala prípravu pre rozšírenie starej seneckej cesty I/61 v uplynulých dňoch," vysvetlil Guzi.

Podľa diaľničiarov tiež nie je pravdou tvrdenie aktivistov, že križovatka Triblavina má slúžiť iba jednému developerovi. "Križovatka Triblavina bude slúžiť všetkým obyvateľom regiónu tak, ako ďalších päť nových diaľničných križovatiek na výstupe z Bratislavy smerom na Trnavu, Pezinok a Senec," vymenoval Guzi.

Starland podozrenia odmieta

Súčasne sa v reakcii aj spoločnosť Starland Holding dôrazne ohradila voči tvrdeniam aktivistov z OZ Triblavina a niektorých poslancov Národnej rady (SR). "V súvislosti s diaľničnou križovatkou Triblavina boli prezentované dezinformácie, že táto križovatka má slúžiť len spoločnosti Starland Holding. Absolútne sa to nezakladá na pravde. Križovatka bude slúžiť všetkým ľuďom v regióne, ktorí na ňu, vrátane našej spoločnosti, už dlho čakajú," uviedla spoločnosť.

Výskumný ústav dopravný (VÚD) upozorňuje, že ministerstvo dopravy nerozhodlo o rozšírení diaľnice na osempruh bez kolektorov na základe ich štúdie, ako to tvrdia aktivisti, ale na základe dopravno-inžinierskych podkladov vypracovaných konzorciom firiem, ktoré bolo zhotoviteľom projektovej dokumentácie pre rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava - Senec.

"Pred odovzdaním dokumentácie zo strany projektanta sme boli NDS oslovení s požiadavkou na vypracovanie dopravno-kapacitného posúdenia nového technického riešenia navrhnutého spracovateľom s preddefinovanými vstupmi tak z hľadiska infraštruktúry, ako aj objemu generovanej dopravy," vysvetlil šéf VÚD Ľubomír Palčák. Vstupné predpoklady stanovené NDS vychádzali pritom z investičných zámerov, na ktoré v dotknutom území diaľničnej križovatky Triblavina bolo vydané platné územné rozhodnutie,"

"S prírastkom 14.500 obyvateľov sme podľa zadania uvažovali len v zóne Chorvátsky Grob/Čierna Voda v rámci individuálnej bytovej výstavby, a to do konca už pre rok 2020. Na základe týchto údajov, prerozdelenia prepravnej práce a vyčíslenia dopravného zaťaženia pre rannú a popoludňajšiu špičkovú hodinu bola v jednotlivých scenároch zaťažená dopravná sieť spracovaného mezoskopického dopravného modelu," doplnil Palčák.

Ďalšie články z témy Diaľnice

Článok je zaradený aj do ďalších tém Život v meste, Život v meste, Život v meste

  1. Motoristi pozor, železničné priecestie v Senci uzavreli 22
  2. V Senci a Pezinku evidujú stovky voľných miest 7
  3. Mladú pretekárku po páde ratoval vrtuľník 3
  4. Senčanov čaká odstávka elektriny v dva rôzne dni 2
  5. Primátor odvolal kritizovaného riaditeľa ZŠ v Senci 2
  6. Veľký dotazník MY týždenníkov 2
  7. Polícia ukončila vyšetrovanie exstarostu Kalinkova 1
  8. Rekonštrukcia verejného vodovodu sa začala 1

Najčítanejšie správy

Senec

Motoristi pozor, železničné priecestie v Senci uzavreli

Úplná uzávierka potrvá do budúceho piatku. Šoféri budú musieť použiť inú trasu.

V Senci a Pezinku evidujú stovky voľných miest

Najviac nezamestnaných v Senci prišlo do evidencie z veľkoobchodu a maloobchodu, najväčší záujem je o pracovné miesta v administratíve. Priaznivý trend pokračuje aj v Pezinku.

Mladú pretekárku po páde ratoval vrtuľník

Leteckí záchranári dnes prileteli na pomoc mladej motokrosovej pretekárke.

Senčanov čaká odstávka elektriny v dva rôzne dni

Tento mesiac čakajú Senčanov odstávky elektriny hneď dvakrát.

Primátor odvolal kritizovaného riaditeľa ZŠ v Senci

Ivana Rezníka riaditeľa ZŠ na Mlynskej ulici na základe sťažností rodičov a výsledkov štátnej školskej inšpekcie odvolal primátor Senca Karol Kvál.

Blízke regióny

Ďalšia riskantná jazda na hornej Nitre. Mohlo to skončiť katastrofou (+VIDEO)

Po šialenom predbiehaní na banskej prišla polícia s video riskantného prebiehania pri rybníku.

Študent tvrdí, že cesta RegioJetom ho vyšla výrazne viac ako jeho kamaráta

Dopravca poprel, že by robil AB testy. Podľa RegioJetu sú ceny odlišné kvôli platbe cez kreditový lístok.

Volejbalisti Prievidze životný zápas zvládli. Po prvýkrát v histórii sú majstrami Slovenska

Mali nôž na krku, pretože nevyužili dva mečbaly. Kohúti však veľmi dôležitý súboj vyhrali a tešia sa z prvého titulu.

Spartak si finále Slovnaft Cup-u nezahrá. Rozhodli penalty

V odvete semifinále Slovenského pohára vypadli hráči Spartaka Trnava so Slovanom Bratislava až po pokutových kopoch. Vo finále sa tak stretne Slovan s Ružomberkom.

Navštívili sme bezdomovcov za Linčianskou. Niektorí mali upratané +foto

Jedno stanovište bezdomovcov je plné odpadkov, ďalšie vzorne upratané. Mestskí policajti tam v priebehu minulého roka vykonali desiatky kontrol.

Všetky správy

Keď treba mať obavu o Ficov mentálny stav

Pašku nikto „nezoštval“, odstavil ho Fico. Lebo chcel.

Kováčik: Toto nie sú moje posledné dni

Šéf špeciálnej prokuratúry cíti okrem kritiky aj podporu ľudí. Slová o predčasnom odchode vraj stále platia.

Vstupenky na Sagana neboli lacné. Už sa rozchytali

Majster sveta spolupracuje s fanklubom, za ktorým stojí jeho brat. Chce, aby sa jeho priaznivci spojili.

Prvý z nových spartanov už armáda dala na reklamáciu

Na dopravné lietadlá čakali vojaci deväť rokov. Nový stroj vydržal bez poruchy len pol roka.

Mihálik z NAKA nepózoval len s Bödörom, ale aj s odsúdeným vydieračom

Zápasník Matúš Mečár bol súdený za vydieranie a mal blízko k údajnému nitrianskemu mafiánskemu bossovi Ľubošovi Ferusovi.