Utorok, 26. marec, 2019 | Meniny má Emanuel
Nájdete nás na webe

Poplatok za rozvoj je nedokonalý, hovoria developeri

Poplatok za rozvoj vítame, no diskusia o ňom sa vedie nesprávne, tvrdí developer.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia(Zdroj: archív)

BRATISLAVA. Miestny poplatok za rozvoj vítajú aj niektorí bratislavskí developeri, jeho aplikáciu v praxi však vnímajú ako nedokonalú. "Mal by to byť nástroj na ukotvenie pravidiel. Myslím si však, že diskusia sa vedie nesprávne," povedal Adrián Rác z HB Reavis Slovakia.

Bratislava by sa pri poplatku za rozvoj nemala podľa neho zaoberať tým, ako si príjem rozdelí mesto a mestské časti, ale najmä kde by mal smerovať. "Keď si mesto pozrie, koľko metrov štvorcových (m2) sa postavilo a koľko by sa malo postaviť v nasledujúcich rokoch, tak je to zaujímavý nástroj na financovanie nejakej základnej strategickej infraštruktúry v Bratislave," povedal. Podľa Ráca by nebolo fér, ak by mesto určilo investorovi vyvolanú investíciu a zároveň by od neho pýtalo ďalší poplatok za rozvoj. "Jedna z vecí, ktorá je tam vyslovene nespravodlivá, je, že domy do 150 m2 sú oslobodené od poplatku," podotkol.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal chce, aby sa miestny poplatok za rozvoj vyberal v Bratislave od budúceho roka. Na decembrové mestské zastupiteľstvo preto chce predložiť návrh všeobecne záväzného nariadenia, v ktorom sa počíta s výberom poplatku v jeho maximálnej výške, a to 35 eur za každý m2 realizovanej stavby. "Je to nástroj, ktorý môže mestu pomôcť. Väčšina významných investícií sa odohráva v Bratislave. Ja tento zákon vítam, považujem ho za dobrú normu a jediný transparentný spôsob, ako vyriešiť vzťah vyrovnania negatívnych dopadov investícií v obci," povedal v diskusii primátor.

Slovensko bolo podľa jeho slov jednou z posledných krajín, ktorá takýto poplatok zavedený nemala. Ako podotkol, bude potrebný ešte čas na vyzbieranie podnetov, ktorými sa zákon vylepší. Podľa primátora je jasné, kam má poplatok smerovať. "Sú to kapitálové výdavky, neprejedia sa. Budú smerovať na zdravotnícke, sociálne, školské zariadenia, verejnú zeleň a infraštruktúru," povedal.

Výkonný riaditeľ Inštitútu urbánneho rozvoja Juraj Suchánek pripomenul, že základnou myšlienkou pri tomto poplatku bolo, aby investor, ktorý do územia vstupuje, prispieval proporcionálne na základe m2 podlažnej plochy. "V Rakúsku je poplatok vyšší, ale stavebník ho zaplatí a zjednodušene povedané nerieši nič za hranice svojej parcely. U nás je ten stav taký, že sa poplatok zaplatí, plus treba riešiť napríklad káblové vedenie či zosilnenie prípojok," uviedol v diskusii. Už keď sa zákon chystal, sa podľa neho uvažovalo nad zápočtom, ktorý mal tieto negatíva eliminovať. "Riešenie bolo v tom, že prvý, kto príde do územia, postaví možno cesty. Tie sa nacenia a to bude odpočítané od poplatku. Ak by bol poplatok vyšší, investor doplatí rozdiel. Ďalší, kto príde do tej lokality popri napojení, zaplatí mestu poplatok a mesto už nemusí vybavovať cestu, ale zainvestuje napríklad do škôlky, parku či inej infraštruktúry," vysvetlil Suchánek.

Bez spomínaného zápočtu sa podľa neho stáva poplatok za rozvoj ďalšou daňou, ktorá nereflektuje roky príprav projektov typu autobusovej stanice v Bratislave. "Tu investor prešiel sériu rokovaní s mestom, dohodli si nejaké podmienky, a teraz, keď prichádza štádium realizácie, sa zmenia pravidlá a dostane ešte poplatok," podotkol s tým, že sa to týka viacerých projektov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  2. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  3. Prvé ocenenia A+ udelené
  4. Regionálne servisné centrum PwC
  5. Napredujeme vďaka zmenám
  6. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  7. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  8. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  9. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  10. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 27 769
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 332
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 479
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 795
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 323
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 255
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 094
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 675
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 474
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 345

Téma: Výstavba a rozvoj


Hlavné správy z MY Senec

Starú Seneckú cestu plánujú začať rozširovať až v roku 2023

Pôvodne diaľničiari odhadovali začiatok stavebných prác okolo roku 2020.

Ilustračný obrázok
Ilustračná fotografia.

Vodič zišiel autom z cesty a náraz do stromu neprežil

Polícia okolnosti dopravnej nehody vyšetruje.

Foto z nehody.

Neznámy muž prišiel o život pri zrážke s vlakom

Polícia okolnosti zrážky vyšetruje.

Ilustračné foto.

Vandali vyčíňali v základnej škole v Senci

Poškodili viacero vecí, rozbíjali sklá

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Cesta zo Žiliny na diaľnicu D3 je z dôvodu nehody neprejazdná

V smere do Bratislavy sa stala dopravná nehoda.

Sudca prepustil jedného vodiča z tragickej jazdy na Orave na kauciu

Poľský vodič Ferari Adam Sz. nesmie opustiť Slovensko ani Žilinský kraj.

Vybrali SME

Už ste čítali?