Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Pri rozšírení D1 ministerstvo, podľa aktivistov, kryje podvody

O výstavbu diaľnic v okolí Bratislavy sa zaujíma aj Európska investičná banka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

VAJNORY. Občianske združenie Triblavina v stredu vo Vajnoroch organizovalo tlačovú konferenciu, aby verejnosť oboznámilo s ďalšími zisteniami o rozširovaní diaľnice D1 a výstavby križovatky Triblavina a aj nultého obchvatu Bratislavy.

"EIB sa stretla s nami na základe listu, ktorý sme písali v máji, kde sme vyjadrovali svoju sťažnosť, že diaľnica D4 sa má v križovaní s D1 stavať bez kolektorov, pričom zmluva bola podpísaná s tým, že sa bude stavať s kolektormi," povedal starosta mestskej časti Vajnory a člen petičného výboru Ján Mrva. 

Skryť Vypnúť reklamu

Obsah rokovania po dohode s bankou nezverejnili, povedali len, že OZ nie je proti rozšíreniu diaľnice, len požaduje, aby sa realizovalo v súlade s platnými zákonmi.

Došlo k porušeniu zákona?

Aktivisti hovoria, že áno, ale ako hovoria, napriek tomu, že oslovili kontrolné úrady, ministerstvo a NDS, nikto z nich nemá záujem konať. Ich reakcie zisťujeme a prinesieme v najbližších dňoch.

Podľa analýzy zmluvy o dielo medzi NDS a spoločnosťou PORR, ktorá ma výstavbu realizovať došlo k viacerým porušeniam zákona. V dvoch návrhoch doplnkov v zmluve o dielo, ktorá bola robená podľa červenej knihy FIDIC, nie sú zahrnuté projekčné a realizačné práce.  "To znamená, že nikto nemôže robiť zmeny v projektovej dokumentácii, pretože to nikto nemôže zaplatiť ani legalizovať." Podľa Milana Grožaja preto nie je možné, aby sa menila projektová dokumentácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Teda asi najzávažnejšou chybou je, že stavba sa bude realizovať podľa iného projektu ako bola vysúťažená. Dodatky však nie sú stále podpísané, preto by sa podľa aktivistov v projekte nemalo meniť nič.

Ďalšími pochybeniami sú podľa aktivistov nezrovnalosti v cene za realizáciu stavby aj v zámene odborníkov, ktorí mali projekt výstavby odborne garantovať.

"Zodpovedných ľudí, ktorí išli do súťaže, ako takzvaných garantov vymenili už dva týždne po prebratí stavby. Navyše je ako hlavný stavebný dozor uvedený človek, ktorý podľa slovenskej komory stavebných inžinierov nemá oprávnenie na pozemné stavby a je zamestnancom NDS, pritom by mal byť nezávislý," dodáva Grožaj.

Kolektory z rozširovania diaľnice síce vypustili, ale tieto zmeny sú, podľa aktivistov, stále v rozpore s územným a stavebným rozhodnutím. "Napriek tomu, že ministerstvo by mal byť najväčším garantom zákonnosti takéhoto projektu, sám povolil realizáciu čiernej stavby," doplnili aktivisti.

Skryť Vypnúť reklamu

Povedali, že niektoré porušenia zákona sú také závažné, že zvažujú podanie trestného oznámenia.

Vodiči by mali mať pochopenie

Vypustenie kolektorov z projektu neznamená len to, že v regióne sa nezlepší už dnes zlá dopravná situácia, ale že počas výstavby obchvatu a zhorší ešte viac. Aby sa mohla diaľnica D4 napojiť na D1, budú musieť časť D1 zdvihnúť o približne jeden a pol metra. To znamená, že celú dopravu z diaľnice budú odkláňať na starú seneckú.  Aby toho nebolo málo tak cesta I/61, teda stará senecká, má byť aj obslužnou komunikáciou stavby. 

Práve kolektory mali hroziaci dopravný kolaps počas výstavby zmierniť. Podľa súčasného zámeru ministerstva by mala celý nápor tranzitnej aj regionálnej dopravy zvládnuť stará senecká.

 

 

Najčítanejšie na My Senec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  5. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  9. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  10. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 541
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 755
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 6 006
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 299
  5. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 939
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 870
  7. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 2 851
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 332
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 1 955
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 818
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

(ilustračné foto)

S prácami na jeho výstavbe sa už začalo.


TASR 17. sep

Ženu našli bez známok života.


SITA 17. sep

Aké typy vložiek do bežeckých a športových topánok poznáme a v čom je rozdiel? Aj o tom nám povie viac odborník na behanie a bežecké doplnky Rastislav Magna z Intersportu.


17. sep

Na túto ale aj mnohé iné otázky od vás odpovedáme v našej právnej poradni.


16. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obchody si môžu vybrať režim.


17 h

Ako informoval portál Noviny.sk, osobné auto vletelo pod kamión, ktorý stál v odstavnom pruhu.


SITA 18 h

Dievča je vo vážnom stave.


17 h

Počas tretej etapy cyklistických pretekov Okolo Slovenska sa cyklisti prehnali regiónom Kysúc.


16 h

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu