BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť stále prehodnocuje ako budú riešiť rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou a križovatku Triblavina. Tak znela dnešná odpoveď hovorkyne NDS Evy Žgravčákovej.
Ešte minulý týždeň sme otázku, ako sa teda bude stavať položili aj ministerstvu dopravy. Tam bola odpoveď jednoznačná, stavať sa bude podľa riešenia, ktoré NDS predstavila koncom júna tohto roku. To znamená, že diaľnica sa rozšíri na tri jazdné pruhy plus dva takzvané kolektory. Rozdiel je v tom, že oproti pôvodnému projektu, sú kolektory súčasťou tela diaľnice, čo aktivisti odmietajú. Argumentujú tým, že takéto riešenie nepomôže odľahčiť už dnes preplnené cesty.
Projekty zatiaľ nevideli
Podľa aktivistov je aj takéto riešenie v rozpore s územným plánom kraja a teda aj so zákonom. Pritom ešte pred niekoľkými týždňami sa zdalo, že diaľnicu predsa len postavia podľa pôvodného projektu z roku 2013. NDS totiž z ministerstva životného prostredia stiahla žiadosť o zmenu stavby.
"Oni žiadosť o zmenu z ministerstva životného prostredia stiahli, to znamená, že de iure je teraz stav, že platí to, čo je v súlade s územným plánom, na čo bola vypracovaná dokumentácia a na čo bolo vydané stavebné povolenie, ale skutočnosti čo sa deje a aký je stav nevieme," povedala pre TASR Tatiana Kratochvílová z OZ Triblavina.
Ďalej dodáva, že doteraz nie je jasné, podľa akého projektu sa bude stavať, predstavené riešenia doteraz majú len podobu vizualizácie, nie však konkrétneho projektu. "NDS nám nepredložila žiadne projektové dokumentácie, ktoré by
potvrdzovali, že sa naozaj pôjde touto cestou, neexistujú ani riešenia napojenia regionálnych ciest na kolektory," upozornila ešte v septembri Kratochvílová. Myslí si, že v skutočnosti nepôjde o výstavbu kolektorov, ktoré by pomáhali odľahčiť regionálne komunikácie, ale o rozšírenie diaľnice o ďalšie dva pruhy, čo obyvateľom v území nepomôže.
Na výzvu minister nereagoval
Aktivisti už niekoľkokrát požiadali o stretnutie ministra dopravy. Žiadosť z 21. septembra, ktorú adresovali Árpadovi Érsekovi, zostala bez odozvy. Rovnako ako žiadosti adresované jeho predchodcovi Brecelymu.
Predseda BSK Pavol Frešo sa k takémuto riešeniu vyjadril, že prídavné pruhy v tele diaľnice sú lepšie ako žiadne, zároveň však ani toto riešenie nepovažuje za ideálne.
V snahe priblížiť vodičom svoje aktivity, zorganizovali koncom septembra členovia OZ Triblavina informačnú kampaň. Vodičom v ranných zápchach rozdávali informačné letáky a petičné hárky. Pripomeňme, že petícia za prestavbu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 beží už od jari. Za ten čas aktivisti vyzbierali zhruba päťtisíc podpisov. Práve spomínaná kampaň zrejme vodičov zaujala, lebo od konca septembra podpisy pribúdajú oveľa rýchlejšie.