Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Poplatok za rozvoj kritizujú odborári aj zamestnávatelia

Zákon o poplatku za rozvoj dáva samosprávam možnosť vyberať od stavebníkov poplatky, ktoré by mali byť investované do budovania občianskej vybavenosti.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: KS)

PEZINOK,SENEC. Keď sa pred rokom začalo hovoriť o poplatku za rozvoj, starostovia a primátori miest z okolia Bratislavy jeho zavedenie vítali. V regióne, kde nová výstavba pribúda veľmi rýchlo by ďalšie príjmy pomohli s budovaním občianskej vybavenosti. 

Práve to je najväčší problém najmä satelitných obcí, kde vyrastajú nové obytné zóny pre stovky až tisíce obyvateľov. Školy, škôlky, chodníky a ďalšiu infraštruktúru však musí dobudovať obec. 

Obcí, ktoré poplatok schválili, zatiaľ nie je veľa

Poplatok za rozvoj parlament schválil v novembri minulého roku, ale do jeho zavádzania do praxe sa obce príliš nehrnú. Jednou z prvých samospráv, ktorá ho schválila formou VZN bolo mesto Pezinok. Platiť bude od začiatku budúceho roku, a ako sa pred časom vyjadrilo vedenie mesta, jeho efektivitu ukáže až čas. 

SkryťVypnúť reklamu

Parlament totiž schválil, že rodinných domov do 150 metrov štvorcových nadzemnej časti sa poplatok týkať nebude. To otvára otázku, či zákon pomôže obciam, ktoré už dnes neustále riešia problémy s nedostatočnou občianskou vybavenosťou. Keďže v týchto lokalitách sa developeri zameriavajú práve na takúto výstavbu. Podľa Inśtitútu urbáneho rozvoja (IUR) to bude v praxi znamenať, že na infraštruktúru obyvateľov rodinných domov budú prispievať aj menej solventní obyvatelia bytoviek.

Najnovšie zákon kritizujú aj odborári a zamestnávatelia. Obávajú sa, že podnikateľom sa predražia investície a tým bude ohrozená tvorba ďalších pracovných miest.

Podľa zamestnávateľov sa predražia investície

"Nový poplatok bude komplikovať podnikanie výrazným zaťažením investícií. Podnikatelia budú nútení nanovo prepočítať návratnosť svojich plánovaných investícií, odložiť ich alebo hľadať nové lokality - samosprávy bez poplatku," uviedol generálny sekretár AZZZ Oto Nevický. 

SkryťVypnúť reklamu

Prezident KOZ Jozef Kollár uviedol, že zákon bude mať výrazný dopad na ceny bývania, čo zníži pracovnú mobilitu na Slovensku. "Už teraz možnosť sťahovania sa za prácou komplikuje nedostatok nájomného bývania," podotkol Kollár a zároveň upozornil na možný prepad stavebnej aktivity s dopadom na zamestnanosť. 

Návrh zákona kritizoval aj Inštitút urbánneho rozvoja, ktorý za najväčší nedostatok považuje fakt, že peniaze získané prostredníctvom poplatku nemusí obec či mesto použiť tam, kde územie zaťažila nová výstavba.

V Bratislave sa tak napríklad môže stať, že peniaze, ktoré na poplatku odvedie stavebník v Petržalke, napokon využijú na výstavbu škôlky  inej mestskej časti. 

Zástupcovia odborov a zamestnávateľov vítajú návrh novely zákona o poplatku za rozvoj, ktorý predložili poslanci zo
strany Most-Híd. Tí navrhujú, aby sa poplatok za rozvoj nevzťahoval na zatepľovanie budov a úkonov spojených s údržbou stavby. Podľa súčasného znenia zákona sa totiž poplatok za rozvoj vzťahuje na budovy, ktorým bolo vydané právoplatné stavebné povolenie. O novele zákona budú poslanci rokovať na októbrovej schôdzi Národnej rady SR. Poplatok za rozvoj schválili poslanci Národnej rady SR 20. novembra minulého roku na návrh Igora Chomu a Richarda Rašiho zo strany Smer-SD.

 

Najčítanejšie na My Senec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  2. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  4. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  7. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  8. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 388
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 081
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 861
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 559
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 807
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 553
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 452
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 318

Blogy SME

  1. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  2. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  3. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  4. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  5. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  6. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  7. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: skalné okná
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 433
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 873
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 896
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 506
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 413
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 061
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 031
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Senec - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Senec

V štyroch kategóriách bol navyše prekonaný traťový rekord.


TASR 1 h

Predpokladaná hodnota zákazky na dodanie autobusov s CNG pohonom predstavuje 52,5 mil. eur, na autobusy s dieselovým pohonom 33 mil. eur.


SITA 26. sep

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep
Ilustračné foto.

Oproti predošlým rokom zaznamenali hygienici menej nedostatkov v prevádzkovej hygiene, ale vyššie množstvo nevyhovujúcich vzoriek.


TASR 23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 23 h

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

Blogy SME

  1. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  2. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  3. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  4. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  5. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  6. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  7. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: skalné okná
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 433
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 873
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 896
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 506
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 413
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 061
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 031
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu