BRATISLAVA. Množstvo nových logistických parkov, bytovej výstavby a k tomu kolabujúca doprava medzi Bratislavou a Sencom. Asi tak podľa občianskeho združenia Triblavina vyzerá blízka budúcnosť.
Dnes predpoludním už po niekoľkýkrát adresovali list, ministrovi dopravy, aby ho požiadali o stretnutie a upozornili na riziká dopravného kolapsu v okolí Bratislavy."Nový minister Árpád Érsek nemá podľa nás dostatok informácií ohľadom protiprávneho stavu na križovatke Triblavina, preto ho chceme požiadať o stretnutie," povedal aktivista a starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva.
Dopravný kolaps podľa aktivistov hrozí v prípade, že sa výstavba diaľnice D1 nebude realizovať v súlade s pôvodným projektom, ktorý v sebe zahŕňa aj vybudovanie súbežných komunikácií, takzvaných kolektorov. Petičiari zároveň pripomenuli, že riešenie, ktoré ešte začiatkom leta odkomunikovala NDS nie je správne, pretože neodľahčí regionálne cesty, ale pomôže len tranzitnej doprave. "NDS nám nepredložila žiadne projektové dokumentácie, ktoré by potvrdzovali, že sa naozaj pôjde touto cestou, neexistujú ani riešenia napojenia regionálnych ciest na kolektory," upozornila zástupkyňa petičného výboru Tatiana Kratochvílová.
Popoludní agentúru TASR informovala NDS, že na základe požiadavky diaľničiarov pripravuje Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline dopravno-kapacitné posúdenie. "Analýzu NDS vyhodnotí a v spolupráci s ministerstvom
dopravy pripraví ďalší postup," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Stavby povoľujú aj keď nie sú cesty
Pri výstavbe rozšírenia diaľnice by kolektory slúžili ako stavebné komunikácie a neskôr ako cesty, vďaka ktorým sa na diaľnicu D1 napoja aj obyvatelia priľahlých obcí ako Ivanka pri Dunaji, Bernolákovo a Chorvátsky Grob. Práve v týchto obciach je naplánovaná a už aj povolená výstavba bytov a rodinných domov pre tisíce obyvateľov. Okrem bytov tu však majú pribudnúť aj logistické haly. Tie by mali podľa plánov stáť na ploche viac ako 60 hektárov. Ako zvládne takýto nápor stará senecká cesta si je už teraz ťažké predstaviť.
Problémom je podľa aktivistov aj fakt, že povoľovacie orgány posudzujú každý projekt zvlášť, bez ohľadu na kapacitu ciest, či občiansku vybavenosť. Prípadne úplne opomínajú fakt, že ak sa zvýši počet obyvateľov obce o desiatky percent, automaticky sa zvýši aj dopravné zaťaženie územia. Okrem toho sa vraj investorom veľmi dobre darí obchádzať proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, takzvanú EIA-u. "Stačí, aby v projekte uviedli, že nové logistické centrum nebude mať päťsto, ale len 499 parkovacích miest," povedala Kratochvílová.

Na budúci utorok ohlásili protest
Aby aktivisti upozornili obyvateľov regiónu, ktorí denne dochádzajú do Bratislavy za prácou, že už teraz zúfalá situácia bude čoskoro ešte horšia, ohlásili protestnú akciu. V rannej a popoludňajšej špičke budú stáť na frekventovaných križovatkách v Ivanke a vo Vajnoroch. "V utorok 27. septembra budeme na semaforoch rozdávať materiály o tom, prečo potrebujeme kolektory a prečo trváme na pôvodnom riešení výstavby kolektorov," informoval Mrva.
Aktivisti hovoria, že sa urýchlene nezačne výstavba rozšírenia diaľnice podľa pôvodného projektu a nezačne sa pracovať na rozšírení starej seneckej, bude cesta do Bratislavy v čase špičky stále zdĺhavejšia. Práve touto akciou chcú osloviť čo najviac obyvateľov regiónu, aby spolu s petičiarmi trvali na rýchlom a zákonnom riešení situácie.